© Hakcipta adalah terpelihara.

Saturday, January 03, 2009

cebisan kenangan


Tadi, saya ada bersms dengan abang hafiz. Tiba-tiba sahaja saya rasa mahu menghubunginya, sebenarnya jarang berbuat begitu. Dia senior saya yang berbeza fakulti dan dia kini berada di tahun akhir. Saya mengenalinya sejak semester pertama matrik dahulu, tahun 2006. Dia seorang yang baik, kemas, menarik (saya tertarik dengan lelaki yang berkaca mata, dia juga berkaca mata. ini definisi ‘menarik’ untuk saya,) dan yang paling penting, dia ada rupa.. =)

Sungguh, kawan-kawan saya ada yang mahu berkenalan dengannya selepas mengatakan; “Hensemnya…” (setelah saya kenalkan bahawa itu antara senior yang baik dengan saya).. Pernah ada kawan menegur “Eh Imah, kenapa kawan lelaki awak semuanya hensem-hensem?”. He.he.he.. Tapi bukan itu yang menyebabkan saya teringatkan dia.

Saya : Salam. Abg apa khabar? Sihat? Sibuk ke?
Dia : W’salam. Sihat je.. Cuma sakit2 sikit
Saya : Abg sakit apa?
Dia : Sakit sikit je..
Saya : Mesti tak makan ubat ni. Takpe la, abg rehat2 la. Nanti2 kita msg abg lagi.
Dia : Ok. Take care adik..
Saya : Abg jugak. Jangan selalu sakit ya.
Dia : Iye.. jangan bimbang ok.
Saya : Bila abg sihat. Tak risau.

Sebenarnya saya pernah menulis tentang abang Hafiz beberapa tahun lalu, semasa saya menyertai program di bawah Kelab Penyayang. Saya bukan ahli kelab itu, abang Hafiz Pengerusinya. Itulah kali pertama saya kenal dia, (panjang ceritanya).

Abang Hafiz pernah bercerita tentang sakit yang dialaminya, dan nasihat doctor kepadanya. Mungkin kerana itu, saya mahu mengambil berat tentangnya (Eh, lupa pulak tanya dia ‘dah ade makwe ke belum’, mana tau kot-kot ade chance.. ngeh-ngeh-ngeh).. Baru-baru ini saya ada melihatnya dalam keadaan baik, tapi tidak menegurnya. Mungkin luaran sahaja kelihatan baik… (Segan mahu bertegur sapa; eh, abang…).

Entah kenapa, semasa saya bersms dengan dia, saya teringat kepada abang Asyraf, abang angkat saya (atau mungkin lebih tepat jika dibaca : bekas abang angkat). Heh, layan jugak saya angkat-angkat ni… Tapi, itu cerita lama. Dah lost contact dengan dia sekali lagi, seperti yang diduga walaupun tidak dipinta. Ada rasa sebak bila abang Hafiz cakap yang dia kurang sihat. Risaukan dia dalam bayangan abang Asyrafkah? Kenapa risau? Rasa nak menangis pun ada. Heh, cengeng betul.

Abang Asyraf pernah memanggil saya ‘adik’ dan membahasakan dirinya ‘abang’. Abang Hafiz juga. Senior-senior (lelaki) saya yang lain jika ada membahasakan diri mereka ‘abang’, mereka memanggil saya nama saya atau ‘awak’. Ada juga yang beraku-engkau sahaja. Kerana itukah saya agak senang untuk menjadi mesra dengan abang Hafiz? Cumanya..saya tidak membahasakan diri saya sebagai ‘adik’ dengan abang Hafiz.

Susah kan, hidup dalam kenangan. Dengan abang Asyraf paling banyak, walaupun tak pernah bersua muka. Lebih 6 tahun sudah berlalu usia perkenalan kami. Banyak cerita yang pernah kami kongsikan. Termasuklah usik-mengusik tentang perasaan. Ha.ha.ha.. Kelakar juga bila teringat, walaupun sedihnya bukan sedikit.

Nanti bila abang Hafiz dah grade, barangkali dia juga akan lost contact dengan saya? Dia pula akan termasuk dalam senarai orang yang saya rindui. Mungkin ianya agak kelakar bagi sebahagian pembaca, atau mungkin yang memandang sinis dengan apa yang sedang saya tulis, tapi inilah kenyataannya. Semua yang rapat dengan saya, yang saya sayang, selalunya saya akan kehilangan mereka.

Dan kehilangan, sesungguhnya mengundang kerinduan….

5 comments:

Bro Framestone said...

awal tahun dh bukak kenangan lame ek

out of topic--> tue kawan kamu huhu...knpe..?? nk kenalkan ke huhuhu..bro pun ade kwn kat upsi..tp rasanya dah habis berlajar kot

Puteri said...

smakin brlalu wktu,
smakin trkenang kngn lama....

Setelus Hati Zinnirah said...

erm..kenangan mmg susah nk lupakan..tp x salah pun kalau kita ade perasaan syg pd org lain.. :)
thanx ek visit kt blog akak..nnt link kn blog adik ke blog akak tau :)

Bro Framestone said...

out of topic--> tgu je la...insya'lah hari nei dpt kerje bertimbun sikit huhuuh

Puteri said...

nuyui-->>
iya.. tp kngn tu juga buat kita ssh utk mlpskn org itu prg.........

framestone-->>
he.he.he.. br advance dop?