© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, November 29, 2009

kamu

kau suarakan kau sedang mencari
kau masih mencari, tercari-cari
dan kau masih belum menemunya

kau tahu mengapa?
aku tahu kenapa..
kerana kau tidak tahu
apa sebenarnya yang kau cari

kau cari teman?
"pilihlah teman yang membangkitkan iman, mengingatkan diri kepada Tuhan"

kau cari harta?
"himpunlah sebanyak mana harta yang kau mahu, gunakanlah ia ke jalan Tuhanmu dan ingatlah, bahawa ia sebenarnya milik Dia, Maha Pemberi"

kau katakan kau sedang menanti jawapan
kau masih menanti, ternanti-nanti
dan kau masih belum menemunya

kau tahu mengapa?
aku tahu kenapa..
kerana kau tidak mahu
menerima jawapan yang tersedia ada

kau mahu ketenangan?
"banyakkan mengingati Allah, kerana hanya dengan mengingatiNya hati akan menjadi tenang"

kau mahu kebahagiaan?
"berbahagialah orang yang beriman dan bertaqwa, mereka yang beroleh rahmat dari Tuhannya di dunia dan di akhirat"

kau tahu bagaimana?
ya, tentunya kau tahu

berbuat baik bukan hanya kepada insan
memberi makan, berihsan, berkebajikan
tetapi juga kepada Tuhan
menunaikan fardu, setiap suruhan
yang sunat, amal-amalkan

maafkan aku
kerana tak bisa menjadi temanmu lagi
biarlah aku
melepaskan tanggungjawab itu
sebagai temanmu

aku tak sanggup
bertanggungjawab di mahsyar nanti
gagal membimbingmu kepangkuan Dia
mendekatkan kau kepadaNya
kerana kau yang enggan
kerana kau yang ingkar

maafkanlah diriku
selamat tinggal

2 comments:

Anonymous said...

mnarik...

Puteri said...

trima ksih,