© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, February 04, 2014

mungkin kau bukan takdirku - last part

"Sudah-sudahlah tu. Kan saya dah jelaskan. Sampai bila nak macam ni? Kalau berterusan, hati siapa yang akan terluka?".

Dia membuatku terdiam dan kelu lidah tanpa bicara.

Ya. Aku mungkin terlalu mendesak, agak keterlaluan. Maaf. Sungguh aku masih menaruh harapan agar takdir ini menemukan kita. Maaf, sungguhku ...

"Minta maaf lagi, lepas tu ulang kesilapan yang sama".

Seperti ada tamparan mendarat dipipiku.

Perlahan-lahan aku menyusun ayat.

"Kalau awak rasa saya berharap pada awak dan awak tak selesa, saya minta maaf. Tapi sungguh saya tak berharap apa-apa", sedikitku menipu.

"Mungkin dulu saya macam terhegeh-hegeh sikit dengan awak. Tapi itu dulu. Bila dah sedar diri, tak ada dah lagi. Sebab saya sedar apa yang saya layak dan apa yang saya tidak.

Saya rasa dah banyak benda yang awak tak suka, saya dah tak buat. Kalau ada juga yang masih saya buat, saya minta maaf, ter. Ada lagi part yang tak suka?", tambahku lagi memohon jawapan.

Dia diam.

Ya awak. Awak ada pilihan. Awak boleh memilih. Saya tak minta awak pilih saya. Saya cuma minta awak jumpa saya lagi. Tapi.. Ok, saya betul-betul tak ada harapan lagi sebab harapan yang terakhir itu juga awak tak sudi.

Saya harap pertemuan dengan awak sebelum ini bukanlah yang terakhir. Tapi, kalau ia adalah kali terakhir... Saya minta maaf. Sebab memang saya tak senangkan awak pada masa itu. Maaf. Maaf. Maaf.

Saya doakan awak.
Yang terbaik untuk awak.

Maaf sebab pernah menyimpan perasaan terhadap awak. Maaf sebab tak menjadi kawan awak yang baik. Maaf sebab semua yang pernah saya buat yang tak senangkan awak. Maaf.

Saya harap boleh menjadi kawan awak semula. Kembali seperti mula kita berkenalan. Walaupun tahu ia mustahil.

"Friendship requires honesty and respect. Will you be my friend?"

Aku bertanya lagi. Dia masih juga diam menyepi.

Ku simpan
Dalam diam
Dalam angan
Dalam kenangan
3.2.2014

#Tamat #AkuDiaDanSonata #GiveUp

No comments: