© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, June 01, 2009

legal council

Pada penghujung semester yang lepas, kami pelajar bagi subjek Family Law dikehendaki untuk membuat persembahan berbentuk lakonan, Legal Council. Jadi kami di kelas TLC 5 telah dibahagikan kepada dua buah kumpulan yang akan melakonkan watak sebagai legal council dan pelanggan (yang bermasalah). Dalam erti kata yang lain, legal council kami akan bertemu dengan pelanggan dari kumpulan yang satu lagi, begitu juga sebaliknya.

Jalan ceritanya adalah begini..

Rosmah (pelanggan@mangsa) merupakan seorang isteri yang tidak mendapat nafkah secukupnya, malah seringkali tidak mendapat apa-apa dari suaminya. Lalu dia ingin menuntut hak-haknya dari si suami melalui khidmat legal council. Apa yang lebih menyedihkan, suami Rosmah bukan sahaja enggan memberi nafkah, dia akan bertindak memukul Rosmah apabila isu nafkah diutarakan. Lebih malang lagi, sehingga hari Rosmah menemui legal council, sudah lebih setahun suaminya menghilangkan diri....

Begitulah serba sedikit jalan cerita utama, sambungan dan cara persembahannya adalah mengikut kreativiti kumpulan masing-masing.


Kumpulan Fathi V Kumpulan Faiz (kumpulan saya)

Action!

Semasa kumpulan Faiz menjadi legal council

Rosmah; dari kumpulan Faiz

Sedih sangat; mengadu masalah

Tiba-tiba.. .


Muncul teman lelaki Rosmah

Penghung cerita,legal council memang banyak memainkan peranan dan mengawal keadaan dalam situasi yang pelbagai di luar jangkaan. Apa-apapun semua lakonan adalah bagus. Tahniah!

Faiz's legal council and Rosmah

Fathi's legal council and their Rosmah

TLC 5; for subject Islamic Family Law


No comments: