© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, May 18, 2009

selangkah menuju puncak


Alhamdulillah, saringan CIPTA semalam telah berlangsung dengan jayanya. Terdapat tiga peringkat kerana bagi setiap lirik, mempunyai 3 orang komposer lagu. Jadi yang terbaik diantara mereka akan terpilih. Dari jam 10.00 hingga hampir jam 5.00 petang, barulah semuanya selesai.

Semasa kami sedang menunggu markah setiap lagu sedang dikira, kami dihiburkan dengan persembahan lakonan dari pihak penjara. Tahniah untuk lakonan yang mereka telah persembahkan. Er, walaubagaimanapun, sebenarnya kisah lakonan mereka tu tentang cerita sedih. Tapi saya tak terkesan pun dengan lakonan mereka. Barangkali 5 dariupada 10 markah yang saya beri jika saya adalah juri, hu.hu..

Tahniah buat diri sendiri kerana telah terpilih untuk ke final Festival CIPTA yang bakal diadakan bulan Ogos nanti, he.he. Lirik saya yang terpilih ialah Satu Malaysia, manakala Aman Malaysia tertewas. Oh, sedihnya.. tapi tak apa, sekurang-kurangnya ada juga yang terpilih kan? Bestnya, tak sabar untuk lirik saya dijadikan lagu patriotik yang mana membolehkan ia dinyanyikan di atas pentas. Jika terpilih untuk dikeluarkan dalam album (kompilasi CIPTA '08/'09), terharunya.. . Berangan nih... he.he.

Terima kasih yang tidak terhingga buat komposer lirik saya Yatt, kerana telah terpilih. Bagi komposer saya yang tidak terpilih, Johan, Adam dan Fendi, tahniah dan terima kasih juga kerana telah buat yang terbaik, dan saya sukakan lagu/melodi yang telah kalian hasilkan ;-) Semoga kita ketemu lagi..

Sambungan tentang lakonan di atas, saya terkesan dengan lagu yang dinyanyikan dalam lakonan tu, yang membuatkan saya dan kawan-kawan menangis.. Sob.sob.sob...

Senyum ku tak seghairah
Gerak gaya tidak selincah
Mataku tak seayu..
Kicau burung pun tak semerdu....

Namun ku punya hati
Juga gayaku perasaan
Hidup ku yang begini
Kadar waktu di izin Tuhan....

[chorus]
Tidak ku minta lahir ke dunia..
Tidak duga cacat begini..
Bukan ku minta kasih dan manja..
Bukan ku rayu bantu simpati....

Maafkan wahai teman
Ku menumpang disudut dunia
Mencari ketenangan..
Sampai masa ku pergi jua....


******************************************
-->> Sekitar CIPTA '08.

No comments: