© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, December 29, 2009

kawanmu yang ini

Apakah ciri seorang kawan?

Yang membantu ketika susah

Yang menghulurkan bantuan bila perlu
Yang memberi pertolongan ketika diminta
Yang mendengar segala rintihan dan luahan

Yang menolong menyelesaikan masalah

Yang mencetus kekuatan ketika goyah

Yang meransang semangat disaat kecewa
Yang membangunkan bila terjatuh...

Siapakah yang kau panggil sebagai kawan?

Yang menenang ketika duka

Yang memujuk ketika lara
Yang merawat ketika luka
Yang menyembuh ketika derita
Yang menjadi penawar ketika sengsara...

Itukah kawanmu?

Yang dicari bila tiada yang lain

Yang ditinggalkan bila tak lagi diperlukan
Yang diabaikan bila senang

Yang dilupakan bila gembira
Yang dibuang bila tidak digunakan
Yang enggan dipandang bila bahagia...

Kau lupakan dia yang menjadi sapu tangan
Mengelap air mata pilumu..


Kau lupakan dia yang menjadi anak patung
Mengubat rasa sunyi, rindumu..

Kau lupakan dia bila kau ada yang lain

Langsung dia bagimu tiada nilainya..

Dia
Tak diperlukan lagi

Tak berguna lagi

Tak berharga lagi
Tak bererti lagi
Tak bermakna lagi..

Itulah kawan bagimu
Itulah aku padamu...


Teruskanlah hidupmu
Berbahagialah dengan pilhanmu
Sehingga engkau perlukan aku semula
Disaat itu harus kau sedar

Aku sudah terlalu jauh untuk kau kejar

Dan tak mungkin aku akan kembali.

~nurfatimahz AKA puteri~ 21-12-2009, 10.45 pm


**********************************************************************

Suka untuk saya kongsikan, pesanan yang diberikan seorang teman kepada saya 2 tahun yang lalu.

Cuba anda lihat gubahan bunga di bawah.. Cantik, kan?


Begitulah diibaratkan persahabatan dengan gubahan bunga...

"Persahabatan ibarat satu gubahan bunga yang cantik. Namun, jika ianya terlerai, ia mungkin masih dapat digubah kembali. tetapi gubahan itu tidak akan sekali sama indah dengan gubahan yang pertama".

No comments: