© Hakcipta adalah terpelihara.

Wednesday, December 30, 2009

subtitute boyfriend

Semalam, saya membaca majalah beerbahasa Inggeris yang bertajuk CLEO, November, 2007. Kak Fizah (teman serumah) yang meng-offer saya untuk membacanya.

Jadi saya pun melihat-lihat apa isi di dalamnya. Dan terjumpa satu tajuk yang menarik: "Are You Using Your Best Friend as Your Boyfriend?"




Kenapa perempuan yang dikatakan menjadikan teman baiknya sebagai subtitute boyfriend? Ini kerana cara didikan kanak-kanak perempuan berbeza dengan kanak-kanak lelaki.

Kanak-kanak perempuan yang sudah berusia 5-6 tahun biasanya masih belum dipisahkan dari tidur bersama ibunya. Sebaliknya kepada kanak-kanak lelaki.

Apabila ke sekolah, kanak-kanak perempuan akan berjumpa dengan rakan-rakan perempuannya dan lebih cepat mesra kerana dia merasakan rakannya itu pengganti ibunya.

Walaubagaimanapun, hubungan baik dua perempuan ini tidak dikategorikan sebagai hubungan luar tabi'e.

For girl who have her female best friend, do you.. .
** Phone her every day?
** Hang out with her every weekend?
** Go on holiday together?
** Feel jelous if she goes out withsomeone other than you?

Jika anda menjawab 'ya' kepada dua atau lebih dari soalan tersebut, maka anda sememangnya 'using your best friend as your boyfriend' or subtitute boy friend!

Masa mula-mula saya baca soalan-soalan ni, saya menjawab 'ya' kepada tiga soalan di atas. Err...

Lepas tu dalam majalah tu cakap lagi (majalah pun boleh bercakap gitu...), kalau kawan baiknya menolak, dia akan merasakan tak dihargai, sedih, terasa hati, rasa dibuang ketepi dan seumpamanya oleh kawan baiknya itu.

Hurm.. Saya mengaku yang saya memang ada rasa macam tu dengan kawan baik saya sebelum ni. Bila dia lebihkan kawan perempuannya yang lain, saya terkilan. Macam apa yang ditulis oleh si pengarang dalam CLEO.

Tapi bukan sebagai subtitute boyfriend tau. Sebab saya pun ada kawan lelaki, juga my male bestfriend. Cumanya tidak sebaik atau serapat saya dengan my female bestfriend. Yelah, pergaulan (perempuan) dengan lelaki ada batasnya..

Tapi sekarang tidak lagi rasa jeles ke ape ke.. Sebab perasaan saya, n-e-u-t-r-a-l.

Mungkin saya patut meminta maaf daripada kawan saya tu, sebab.. merujuk kepada perkara di atas, (macam nak buat surat rasmi jer.. hu..).


Awak, saya mintak maaf ye sebab saya pernah sayang awak sangat-sangat. Saya ada bagitau awak kan yang saya ni tamak. Saya nak awak dengan saya je, tak boleh lebih dengan orang lain. Saya pentingkan diri sendiri, kan? Sekali lagi saya mintak maaf. Maafkan saya. -Nur Fatimah-

No comments: