© Hakcipta adalah terpelihara.

Friday, August 31, 2012

Yellow Merdeka "JANJI DEMOKRASI" 2012~!

Kali pertama dalam sejarah, sambutan Merdeka mempunyai tema tersendiri dari Pakatan Rakyat iaitu "Sebangsa, Senegara, Sejiwa". Dan kali pertama sambutan Merdeka menguningkan Kuala Lumpur! Tahniah diucapkan kepada semua yang berjaya menghadirkan diri!! =)



Semalam, 30 Ogos 2012, sambutan Hari Merdeka ke-55 yang dikenali sebagai "JANJI DEMOKRASI" berlangsung dengan SANGAT BAIK tanpa adanya provokasi juga tindakan kasar dari pihak polis, fru dan seangkatan dengannya. Syukur Alhamdulillah.

Lebih kurang jam 6.30 petang, saya menaiki LRT aliran Ampang ke LRT Masjid Jamek. Tiba kira-kira jam 7.00. Singgah terus ke Masjid Jamek sementara menanti waktu solat fardhu Maghrib. Usai menunaikan solat, rakan saya Tham dan juga Layyin (rakan baru) menjemput saya.


Saya bercadang mahu ke Petaling Street terlebih dahulu kerana aktiviti di Petaling Street bermula jam 8.00. Kemudian kumpulan dari Petaling Street akan bergerak ke Dataran Merdeka. Namun, kami tidak ke Petaling Street. Sebaliknya ke Bukit Bintang. Pheww~ Haha!

Pada jam 9.30 malam, saya, Tham, Layyin dan beberapa rakan Tham berjalan kaki menuju ke Dataran Merdeka. Pergghh!! Bukit Bintang - KLCC - Dataran Merdeka. Ayyoo... Pendekkan cerita, Kami tiba di Dataran Merdeka kira-kira jam 10.00 malam. Ada polis, bomba dan sebagainya.

Saya dikhabarkan ada seorang kena tahan polis. Kenapa? Kurang pasti. Bila tengok berita hari ni, dua orang kena tahan sebab mercun. Baling mercun? Letupkan mercun? Bercakap tentang provokasi, ya ada. Tapi kes terpencil. Bendera ala-ala komunis (namun disahkan bahawa mereka menerima upah untuk berbuat demikian) dan pijak gambar Rosmah&najib (siapa yang bawa gambar mereka?). <<-- Setakat yang saya tahu.

Tepat jam 12.00 malam. Kami menyanyikan lagu Negaraku. Ada bunga api, tetapi jauh dan dalam jumlah yang kecil.. Tapi bukan bunga api yang kami nak, kami nak DEMOKRASI. Dan "DEMO" tak mungkin dapat dipisahkan dengan "DEMOKRASI" :D

Dalam 12.30 pagi, kami bergerak untuk pulang. Naik LRT ke KLCC. Dan berjalan dari KLCC ke Bukit Bintang. Tham dan layyin menghantar saya pulang ke rumah. Selamat tiba jam 1.00 pagi... (@@)

Ermm.. apa lagi ya? Layan gambar sajalah~ he he he he..

 Layyin dan saya

 Ohya! Ini kawan baik saya sejak tahun lepas! Namanya Lim.
Kami rapat sebelum 709 =)
(konon2 pukul, sebab dia tak pakai baju kuning! :P) 






Yang baju hitam ni namanya Yong, kenal masa demo Bantah PTPTN Lynas. 
(alamak! saya tak post dalam blog?? nanti saya post :D)



Sekian ~ =)

4 comments:

Anonymous said...

Atom : pkai bju angry bird minah neh? Erk..ada ke patot..hmm

Cikli said...

Salute dari ambo..... Terutama untuk Layyin..

cikguNae said...

Seronok melihat dan cuba merasai semangat Puteri...

new hope said...

salam,

pakai apron ke?

KLIK model sambilan mohon maaf pijak potret Najib