© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, October 31, 2010

i'm scared

Sangat takut. Dengan tesis. Takut. Takut direject. Mungkin tak direject. Tapi.. sebarang kemungkinan boleh berlaku. Mungkin perlu diubah suai, penambahan dan sebagainya. Tapi.. Masa sangat suntuk. Dan saya sangat takut.



Chapter 2, 3 dan 4 saya belum diberi komen oleh supervisor saya. Chapter 5 dah siap. Tapi belum serahkan kepada beliau. Kawan2 saya ada yang hantar melalui attachment di email. Tapi saya tak pernah buat macam tu. Selalunya saya akan hantar hardcopy punya. Boleh ke saya emel je? Tapi macam lain pula rasanya. Macam mana ni..?

Dan siang tadi saya mengirimkan beliau email (nombor telefon beliau yang terkini private, oleh yang demikian saya hanya berhubung melalui email, atau sesekali pergi ke pejabatnya dan menemuinya di sana sekiranya dia ada), dan beliau membalas.. dan membuatkan saya agak cuak... (Walaupun pada mulanya agak ok sebab dah nak siap keseluruhan tesis)..

Salam,
Dear Fatimah,
Tomorrow until Wednesday fully occupied.
Tomorrow early in the morning will be monthly gathering before meeting at 9.30 am
Whereas 2.30 I got rehearsal for Seminar Syariah 2010.
If you come to Seminar Syariah, we will try to meet.
I have been reading your analysis- it needs improvement.
Until then, please email me again for an appointment. Thanks

Cheers,

Hurmm,,.......

gomo kelate gomo : version 2




Saturday, October 30, 2010

gomo kelate gomo

~ Kelate : Nogori = 2 : 1 ~

Ho.ho.ho..

Suka, suka, suka!! :) :)

[7.00 pm] Saya dan kak kaisi @ atom

Atom: Maksu, malam ni you harap pasukan mane menang?
Saya: Of kos la kelate sebab ambo minat ke ore kelate. he.he. Gomo kelate gomo!
Atom: Hehe.. Bagila kelate pulok. Terima kasih atas sokongan. I doakan you jumpa jodoh dengan ore kelate, nanti senang nak jumpa dengan you masa akan datang. Ngeee....

[10.00 pm] Saya dan abg saya: Abezim

Saya: Gomo kelate Gomo
Abezim: Nok kaloh doh
Saya: Yolo? Berapo doh?
Abezim: Kosong sa

[10.00 pm] Saya dan dia

Saya: Gomo kelate gomo
Saya: Gi bukit jalil?
Dia: Ye. kat stadium

[11.00 pm] Saya dan kak kaisi @ atom

Atom: Kelate mene 2-1. I tengok tv tadi. 2/3 stadium penyokong kelate, siap bawa bendera kelate lagi. Yang lucunya bendera PAS pun ada. Bukan 1, adalah dalam 3 gitu.
Saya: Yolo? Wiii... buley tuntut teh O.. kikikiki

[11.05 pm] Saya dan dia

Saya: Oh menang rupenye kikiki.. Buleh tuntut teh O.. Yeye
Dia: Haha
Saya: Sape bawak bendera PAS pegi stadium?
Dia: Saya
Saya: Ye? bagus :)

Nak tuntut teh O ngan sape? Abezim? Atom? Dia? Bukan, bukan, bukan... Bukan salah seorang dari nama-nama di atas, sebaliknya ialah... dengan rakan blogger yang bernama Tehr!! He.he.he..

PSSSTTT...
Merujuk kepada entry: Penyokong Kelantan dan Negeri Sembilan oleh Tehr.



kisah si monyet



Ada kisah yang menarik tentang monyet yang ingin saya ceritakan di sini. Kisah ini sebenarnya diceritakan oleh pensyarah saya tidak lama dahulu, Ustaz Hasnizam.

Ceritanya begini.. Monyet, apabila angin ribut atau taufan melanda, apa yang dio-wan (dia+haiwan, kalau dia+orang=diorang, he.he) buat? Dio-wan akan peluk pokok, dahan dan mana-mana yang boleh dijadikan tempat berpaut supaya tidak terjatuh atau diterbangkan angin ribut tersebut.



Akan tetapi, apabila angin sepoi-sepoi bahasa bertiupan ke arah dio-wan, dio-wan selamba sahaja, tak ada sibuk-sibuk nak peluk pokok atau sembunyi dibalik daun-daun... Walhal angin tu sama je suhu sejuknya dengan angin taufan. Yang berbeza hanyalah kelajuan angin tersebut.

Dio-wan rileks, siap boleh landing lagi kat dahan-dahan pokok tu, malah ada juga yang mendepangkan tangan menyapa dan menyambut kedatangan angin sepoi-sepoi bahasa berkenaan.

Yelah, bak kata orang (manusia ye, bukan orang utan!), "orang berbudi, kita berbahasa". (Er... tapi apa relevannya pepatah berkenaan dengan cerita ini? OPSS..). Sehinggakan mereka terjatuh ke tanah kerana langsung tidak memeluk dahan pokok atau memegang mana-mana bahagian pokok dengan kejap dan kuat.



rileks je dia...kan?

Jadi,. dapat tak apa sebenarnya yang nak saya sampaikan daripada cerita di atas ni..?

Sebenarnya inilah kiasan (seperti yang coba disampekan oleh al-ustaz).. Apabila kita menegur seseorang itu, kita perlu berhikmah.. Bayangkan orang yang nak kita nasihat (terutama non-Muslim) itu adalah seperti monyet-monyet di atas (bukan bayangkan mereka sebagai monyet!), bila kita gunakan kekerasan (angin taufan), maka makin erat mereka berpegang kepada kepercayaan mereka.

Akan tetapi bila kita gunakan kelembutan (angin sepoi-sepoi bahasa), mereka secara tidak sedar 'menerima'nya..... sedikit demi sedikit.. Insya-Allah....



Kepada rakan-rakan pendakwah, jangan kalah, jangan lemah semangat dan jangan berputus asa dalam berdakwah dan memberi nasihat!

Sekian.

********************************************************
Gambar menarik:


monyet sedang menyelamatkan kucing


"makan, jangan tak makan. tak makan buah tu tak sihat tu!"


monyet pun tahu sayangkan binatang lain...

Thursday, October 28, 2010

masjid mati dulu sebelum manusia?

~ masjid mati sebelum manusia: angkara... siapa? ~

KUALA LUMPUR, 28 Okt:

Umno yang bekerjasama dengan bukan Islam mematikan majlis ilmu, meletakkan ahli jawatankuasa masjid bukan ahlinya sebagai orang yang mengendalikan masjid. Akhirnya, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, masjid dan surau telah mati sebelum manusia mati.
















Sehubungan itu, beliau menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan Tan Sri Muhyidin Yassin yang mengatakan bahawa PAS meniru Umno dalam soal kerjasama dengan parti bukan Islam.

“Perlu ditegaskan kerjasama PAS dengan bukan Islam ialah tahaluf siasi tanpa menggadaikan prinsip perjuangan yang dibawa oleh PAS, sedangkan kerjasama Umno dalam Barisan Nasional dalam dalam bentuk wala’, yang menggadaikan prinsip Islam,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Jelasnya, PAS sebagai sebuah parti yang berdasarkan Islam, rujukannya pula ialah al-Quran,as-Sunnah, ijmak dan qias.

PAS, tegasnya sekali-kali tidak akan membuat sesuatu yang boleh menjerumuskan diri ke dalam neraka, semata-mata untuk mendapatkan kuasa kerana perjuangan yang menuntut mardhatillah - keredhaan Allah (puteri) - tidak akan menggadaikan prinsip Islam.

“Jika dunia dan kuasa menjadi perhitungan, lebih baik PAS bekerjasama dengan BN untuk sama-sama menaja program mungkar yang terbaru seperti pusat hiburan malam yang bakal meruntuhkan tamadun negara ini,” ujarnya sinis.

Sehubungan itu, tegasnya PAS mencabar Muhyiddin jelaskan bila PAS menggadaikan prinsip Islam dan memusnahkan Islam di negara ini.

Katanya, tidak ada sebuah masjid dan surau yang ditutup dan diroboh ketika PAS bekerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Sebaliknya, kata beliau Umno yang bekerjasama dengan bukan Islam dalam BN telah bertindak biadab dengan agama, antaranya ialah merobohkan Masjid Bujal Kemaman, Surau Kampung Berembang Ampang Jaya, menutup Surau al-Rahman Seksyen 8 Shah Alam dua minggu sebelum puasa 2007.

Jelasnya lagi, tahaluf siasi membolehkan PAS melaksanakan dakwah dengan lebih cergas di mana masjid dan surau meriah dengan majlis ilmu.

[sumber : HarakahDaily]

********************************************************
Nota:
Penganut agama (lain) manakah yang merobohkan rumah ibadat mereka?
Siapakah?
Adakah?

Wednesday, October 27, 2010

Malaysia hub hiburan malam?

~ Malaysia sebuah Hub Pusat Hiburan Malam ~
alt

Hasrat pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP) adalah sesuatu yang mendukacitakan.

Malah satu daripada 12 projek permulaan (EPP) itu adalah melonggarkan syarat ketat bagi penganjuran konsert dan majlis antarabangsa, maka makin mudah lah artis seperti Adam Lambert untuk mengadakan konsert di negara Islam ini.

Lapor Malaysiakini, lebih mengejutkan lagi EPP juga mencadangkan penubuhan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu bagi menggandakan pendapatan hiburan malam Malaysia kepada RM1.8 bilion menjelang 2020.

Adakah kerajaan tidak 'aware' bahawa sangat ramai pemuda Islam dan Melayu yang mengunjungi kelab-kelab malam di kota-kota? Tidakkah mereka membaca surat khabar Harian Metro atau ambil pengajaran dari rancangan Edisi Siasat atau 999?

Masyarakat kita makin tenat dek gejala sosial yang tidak pernah berkurang dan kerajaan berhasrat untuk menyediakan lebih ruang dan peluang untuk maksiat?

Adakah berbaloi hasrat ini hanya kerana ia mampu meningkatkan pendapatan negara dan kita pula perlu membayar nilai itu dengan masyarakat yang semakin hancur kerana lorong nafsu semakin luas terbuka?

Persoalan lain adalah, tiadakah cara lain yang boleh kita usahakan untuk memantapkan lagi industri pelancongan negara?

Semoga pihak kerajaan menilai semula langkah ini kerana pastinya rakyat tidak berkenan dan kecewa dengan berita ini.

Memetik apa yang yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin,

"Lorong ke Syurga itu perlu melalui duri-duri (melawan nafsu), dan lorong ke Neraka itu dengan mengikuti hawa nafsu". (Hadis riwayat Abu Daud & Ahmad, Albani : Sohih )

"Sesungguhnya Allah swt berkata kepada Adam (a.s) : Sesungguhnya Allah akan membangkitkan zuriat kamu dengan sekumpulan akan ke neraka, maka berkata Adam : Wahai tuhanku, berapa ramai jumlah mereka. Jawab Allah : dari setiap seribu orang, seramai 999 akan ke neraka dan hanya seorang ke syurga. ( Hadis riwayat Ahmad & At-Tabrani dengan sanad yang baik : Majma' Az-Zawaid, no 18621)

Dari hadis di atas, jelas dinyatakan nisbah penduduk syurga dengan neraka dari 1000 orang, 999 akan dihumban ke neraka dan hanya seorang sahaja yang layak ke syurga. Justeru, mengapa industri nafsu ingin dijadikan sumber pendapatan?

Bukankah lebih baik jika pihak kerajaan berusaha untuk membawa kita rakyat-rakyatnya ke arah mendapatkan syurga Allah..

[sumber] Artikel iluvislam.com

tsunami di Sumatera Barat

~ Parti Islam Se-Malaysia (PAS) ucap takziah ~

KUALA LUMPUR, 27 Okt:

PAS merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang maut dan hilang dalam bencana tsunami di Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat, malam kelmarin.

Ucapan sama turut dirakamkan kepada keluarga mangsa korban letusan Gunung Merapi di sekitar penempatan Surakso Hargo atau Mbah Maridjan di Yogyakarta, Indonesia.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan beharap agar semua keluarga dapat bersabar dengan ujian Allah tersebut.

"Kami berdoa agar semua ahli keluarga dan sahabat handai yang menerima kehilangan anggota keluarga dan kecederaan agar dapat bersabar dengan ujian Allah SWT ini dan dapat menghadapinya dengan penuh keimanan," katanya.

Selain itu, PAS juga tegasnya menyeru badan bukan kerajaan (NGO) dari Malaysia yang berkait dengan misi kemanusian, agar segera memberi bantuan.

"PAS akan membuat pemantauan dan menyeru (NGO) dari Malaysia yang terlibat dalam aktiviti misi kemanusiaan untuk mengambil langkah-langkah yang bersesuaian bagi membantu saudara sejiran yang menerima musibah ini," katanya lagi.

Sehingga malam tadi, bencana tsunami yang berlaku selepas gempa bumi kuat berukuran 7.2 pada skala richter itu telah mengorbankan 58 orang manakala lebih 270 lagi hilang.

Dilaporkan, wilayah Dusun Munte di Kecamatan Pagai Utara antara kawasan paling teruk dilanda tsunami tersebut.

Pegawai Daerah Kepulauan Mentawai, Edison Saleuleubaja berkata, ada beberapa dusun yang belum terpantau kerana sukar dimasuki pasukan penyelamat.

"Selain itu, buruknya cuaca di perairan Laut Mentawai juga menyebabkan upaya memantau dusun-dusun lainnya belum dapat dilakukan," lapor agensi berita Antara.

Mereka yang hilang dipercayai melibatkan 10 rakyat Australia dan Jepun yang berada dalam sebuah kapal bernama Southern Cross milik Sumatran Surfariis.

Pihak kedutaan Australia di Jakarta juga yakin bahawa rakyatnya berada di dalam kapal itu.

Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) mengumumkan gempa bumi berukuran 7.2 pada Skala Richter berlaku pada pukul 9.42 malam Isnin, pada kedudukan 78 kilometer Barat Daya Pagai Selatan, Mentawai Sumbar, pada kedalaman 10 km.

[sumber: Harakahdaily]

*****************************************************
Kita mendoakan sahabat-sahabat di sana selamat sejahtera, Insya-Allah.. Ameen.

Tuesday, October 26, 2010

hutang orang kita yang tanggung?

~ Hutang negara: Setiap rakyat tanggung RM14,000.00 ~

KUALA LUMPUR, 26 Okt: PAS merasa kesal terhadap pendedahan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu paras yang paling tinggi dalam tempoh lima tahun.

Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau bersamaan 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan.

“Ini bermakna setiap rakyat Malaysia seramai 26 juta menanggung hutangRM14,000 setiap orang,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad. sebanyak

PAS, katanya menganggap bahawa hutang yang meningkat dengan mendadak kerana ketirisan dan rasuah.

Menurutnya, pendedahan Ketua Setiausaha Negara, mengatakan bahawa negara kerugian akibat rasuah setiap tahun RM10 bilion.

Laporan Ketua Audit Negara 2009, ujarnya mendedahkan berlaku penyelewengan mengagihkan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) kepada murid tidak layak kerana maklumat pendapatan mereka meragukan.

Malah, ada penerima didapati memiliki kemudahan tidak sepadan dengan kedudukan kewangan diisytiharkan seperti saluran televisyen berbayar Astro, lebih sebuah kenderaan dan ada penghawa dingin di rumah.

Begitu juga dengan program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di sekolah disediakan sandwich tanpa sardin, tomato, timun dan salad.

Idris berkata, semuanya adalah contoh yang menunjukkan kegagalan kerajaan Umno BN yang akan digalas oleh rakyat Malaysia akibat kecuaian kerajaan pada hari ini menguruskan pentadbiran negara.

“Apakah ini merupakah sebuah kerajaan yang berkesan dalam mentadbir negara ini?” soalnya.

Tambahnya, pemimpin Umno di negara ini sering mendabik dada bahawa parti yang bijak memerintah ialah Umno dan BN, selain daripada BN maka tidak mampu untuk memerintah.

“Tidak hairanlah kepada kita apabila negeri yang diambil alih oleh PAS dan Pakatan Rakyat terpaksa memikul bebanan hutang yang perlu dilangsaikan.

“Kerajaan baru perlu melunaskan hutang kerana kita ambil alih kerajaan, bukan ambil alih parti,” ujarnya.

Beliau menambah, pengalaman PAS di Kelantan terpaksa memikul hutang kerajaan BN sebanyak RM740 juta selama 12 tahun mereka memerintah Kelantan, begitu juga hutang kerajaan Kedah sebanyak RM2.3 bilion selama 51 tahun Umno BN memerintah.

Katanya, kebijaksanaan pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang menguruskan kewangan dan cuba berusaha membayar balik hutang amat dikagumi oleh pegawai kerajaan Pusat.

“Apakah rakyat mahu membiarkan keadaan ini terus berlaku dan anak cucu kita yang akan menanggung derita pada masa akan datang?” tanya beliau.

Menurutnya, pemimpin Umno BN hanya pandai berbelanja dengan boros dan tidak serius untuk menentang rasuah dan membetulkan kepincangan.

Mereka, katanya lagi akan mengorek lombong-lombong yang masih ada, seperti Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP), Petronas, Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tabung Haji dan sebagainya.

“PAS menyeru rakyat supaya cukuplah memberi mandat kepada Umno BN yang mengkhianat rakyat dan masa depan anak cucu kita,” katanya.

[ Sumber: Harakahdaily ]

*********************************************
Pesan saya:
Undilah PAS atau Pakatan Rakyat.
"Kuasa ditangan rakyat"

Sunday, October 24, 2010

fly me away

"Will you fly me away? Take me away with you, My Love"



[ Mood: Addicted with Fly Me Away by Annie Little ]

Silver Moons and paper chains,
Faded maps and shiny things.
You're my favorite one-man show.
A million different ways to go.

Will you fly me away?
Take me away with you,
My love.

Painted scenes, I'm up all night.
Slaying monsters, flying kites.
Speak to me in foreign tongues.
Share your secrets one by one.

Will you fly me away?
Take me away with you,
My love.

Now I cant think what life was like
Before I had you by my side.
Cant say what I'd do without you,
Knowing what its like to have you.

Hidden walk ways back in time.
Endless stories, lovers cry.
In my mind I've been set free.
Will you take this Journey
You and Me?

Will you Fly me away?
Take me away with you,
My love.

Fly me away with you,
My Love.

Take me away with you,
My Love.


[ Lyric Source: elyrics]

isu festival fesyen Islam: suatu fitnah?

~ Menjawab pertuduhan Umno yang mengatakan PAS@pembangkang pemfitnah

Oleh: Pria Malaya




Nampaknya isu ini semakin panas...setelah penyokong Umno termasuk cybertoopers mereka mengambil masa yang lama (mendiamkan diri) utk bersuara, hari ini mereka mula muncul dengan 'doktrin2' penafian, mempertahankan Rosmah Mansor..

Namun sayang, ada di kalangan mereka cuba mengalih isu dan 'pusing cerita' seolah-olah mereka yang membantah ini jahil maklumat dan telah melamparkan fitnah..

Antara blogger Umno yang mula mengalih isu ini ialah Panglima Perang Cyber dan Pisau.Net...penulis jawab tuduhan mereka di bawah....

1. Tunjukkan bukti dakwaan blogger 'Panglima Perang' kononnya gambar yang didedahkan di dalam blog2 pembangkang seolah-olah gambar palsu dan fitnah, tunjukkan bukti gambar2 tersebut tidak berkaitan dengan Rosmah Mansor..melainkan ianya adalah gambar asal yang diperoleh dari sumber2 primer..

Boleh lihat antara sumber penulis di sini..


i. http://www.torontosun.com/life/fashion/2010/08/09/14971336.html#next
ii. http://www.emirates247.com/islamic-fashion-on-monaco-s-ramps-1.277555

Sumber video pula di bawah..

i. http://naziehah.wordpress.com/2010/10/07/monte-carlo-islamic-fashion-festival/
ii. http://www.legendsmodelingagency.com/Legends_Modeling_Agency_Monaco/IFF_-_Movie.html
iii. http://www.youtube.com/watch?v=yE52iwr7UJw

Bukti apa yg bangkitkan di atas benar2 wujud di alam nyata, bukan edit, photoshop ataupun fitnah dari Pakatan Rakyat..

2. Dakwaan kononnya Rosmah tiada kaitan dengan IFF (Islamic Fashion Festival) yang dianjurkan kali ini adalah tidak tepat, dan salah satu cubaan utk menyelamatkan diri..

Rosmah tetap merupakan PENAUNG utama IFF ini yang digelar sebagai 'Faunding Petron' walau program ini diadakan di mana2 sekalipun..ia tidak, dan belum 'berubah tangan'..buktinya..

"For One year, Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Mansor as the founding Patron, has helped establish the fashion festival as a landmark event in the history of global fashion"


Jelas, dari kenyataan di atas, beliau bukan sahaja bertindak sebagai penaung, tetapi juga sebagai orang yang bertanggungjawab tertubuhnya idea festival fesyen ini..

*Utk kefahaman lebih jelas tentang maksud 'penaung' ini, sila rujuk artikel penulis di SINI..dan fakta berkaitan IFF di SINI (mesti tengok)..

3. Sebagai 'orang penting' program ini, Rosmah diberi layanan istimewa di sana sehingga diberi keutamaan dalam menyampaikan ucapan dalam majlis sebeleum berlangsungnya acara 'menayang body'..ucapan beliau mendapat liputan media2 antarabangsa...boleh lihat antaranya di SINI..



Bukti pengaruh beliau begitu besar dan menonjol dalam FFI termasuk pada festival yg diadakan di luar negara!...x cukup bukti beliau sememangnya berkuasa?..lihat seterusnya...

4. Lagi bukti bahawa orang-orang 'kenamaan' dari Malaysia adalah antara majoriti yg terlibat dlm IFF ini..dan jangan terkejut anak Najib+Rosmah sendiri terlibat dlm IFF ini!...buktinya..



Sumber: http://www.islamicfashionfestival.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=75

5. Bukti Malaysia adalah antara yang berperanan besar dalam festival ini dapat dilihat pada website rasmi IFF ini...

http://www.islamicfashionfestival.com.my/

Perkataan 'my' di atas menunjukkan IFF ini adalah berpangkalan di Malaysia, yg mana jelas ia dipolopori oleh Rosmah Mansor yg bertindak sebagai penaung..

Kerana itulah didahulukan perkataan 'KUALA LUMPUR' sebelum dituruti 'JAKARTA' dan 'MONTE CARLO'..

6. Kita lihat bagaimana Malaysia di beri tempat istimewa sehingga festival fesyen ini menampilkan pertunjukan pentas oleh penari dan penyanyi dari Malaysia, bukan Indonesia atau Carlo..so, negara manakah yg lebih menonjol? siapakah yg lebih berkuasa?
Bermula dengan pertunjukan kebudayaan Zapin Sarawak dan persembahan membanggakan dua penyanyi Malaysia, Syafinaz Selamat serta Datuk Shake yang kini kembali bermastautin di Perancis, paparan koleksi pereka IFF dengan penggunaan warna terang bersesuaian dengan cita rasa penduduk di selatan Perancis itu turut mencuri tumpuan. - Berita Harian
7. Fenomena mengkritik penganjuran festival kali ini yg jelas menghina Islam bukan sahaja oleh rakyat Malaysia, bahkan 'pemerhati2' dari negara lain...mereka turut menyalahkan pihak penganjur sebagai pihak yg sepatutnya menggalas tanggungjawab apabila insiden ini berlaku...

Lihat contoh di sini, http://www.emirates247.com/islamic-fashion-on-monaco-s-ramps-1.277555

Apakah di sini, tiba2 kita 'tidak mahu' menyalahkan pihak penganjur dengan alasan mereka tiada kuasa, bukan berlaku di Malaysia maka tiada keperluan utk kita bersikap sensitif, terdapatnya wakil isteri Perdana Menteri kita yg 'kita sayangi' menyebabkan kita mengambil pendirian tidak mahu membantah??..sudah tentu TIDAK!..

Memang jelas, pereka fesyen yang menyalahi Islam itu telah bertindak salah..namun apakah mereka shj perlu dipersalahkan, sedangkan pihak penganjurnya melepaskan tangan?.. TIDAK MUNGKIN sama sekali!...

8. Di sini, penulis juga ingin mempersoalkan, apakah kewajaran semua pereka2 fesyen dari Malaysia semuanya adalah dari kalangan non-muslim..?
Melengkapkan IFF Monaco yang bertemakan The Beauty of Modesty, pereka Malaysia Melinda Looi, Michael Ong, Khoon Hooi, Variante dan Albert King, berkongsi pentas mempertontonkan rekaan kreatif diilhamkan daripada busana Muslimah menerusi tema Interpretations. - Berita Harian
Sebagai mewakili Malaysia, apakah Rosmah Mansor tidak tahu-menahu perkara ini? sudah tentu beliau tahu..namun apa tindakan beliau? ..T.I.A.D.A...

9.
Kita tidak membantah Festival pakaian Islam yg di adakan di tempat lain termasuk di Malaysia sebelum ini kerana ianya tidak keterlaluan dan hampir menepati ciri pemakaian Islam...bukti pembangkang tidak membantah membuta tuli, dan hanya membantah perkara yg jelas kesalahannya.. (Mungkin kerana Rosmah Ketika itu tidak terlalu menonjol berbeza ketika beliau menjadi tetamu 'istimewa' di Carlo...)

Yang menjadi persoalan kini adalah apa yg berlaku di Carlo dimana Rosmah ketika itu masih memegang tittle 'penaung' IFF serta diberi penghormatan yg istimewa di sana...



Sila baca di sebelah, http://www.pmo.gov.my/datinrosmah/_view_speech.php?submission_id=223

10. Adat kebiasaan...jika wujud kepincangan dan kelemahan dalam mana2 program, maka sudah tentulah pihak penganjur yang patut dahulunya dipersalahkan..dan di sini, kebetulan wakil dari negara kita turut terbabit, iaitu Rosmah Mansor, bukan sahaja sebagai penaung IFF, tetapi tetamu istimewa dlm festival itu..jadi, apakah salah jika orang ramai mengkritik penganjur termasuk Pengerusi IFF, Datuk Raja Rezza Shah dan Penaung IFF, Rosmah Mansor??



Namun, mengikut faham penyokong Umno, Rosmah Mansor tidak boleh dipersalahkan, tidak boleh diusik, kononnya beliau tiada kuasa, tak tahu-menahu (atau tidak mahu ambil tahu?) tentang jenis fesyen dan pereka fesyen dan lain2 alasan...kalau ini benar, maka terbukti Rosmah telah lepas tangan...tujuannya rupanya hanya utk nama dan 'jenama', bukan penghayatan terhadap syiar islam sepertimana gahnya nama "Islamic Fasyion Festival"!...boleh baca di SINI (mesti baca)..

11. Utk yg terakhirnya...apakah semua di atas masih belum cukup utk menggambarkan 'kuasa' yg ada pada Malaysia, atau lebih tepat Rosmah Mansor?..apakah masih belum cukup menunjukkan Malaysia mempunyai peranan yg sangat besar walaupun diadakan di luar negara?..apakah masih belum cukup utk mengatakan Rosmah mesti bertanggungjawab terhadap insiden ini???... sila jawab penyokong tegar Rosmah Mansor!

Akhir kalam...bagi penyokong Umno yg masih terkial2 mencari alasan dan dalih utk mempertahankan Rosmah mansor, sila baca 'amanat' oleh blogger-blogger tegar umno pada link di sebelah, "Isu IFF: "Kalau ada yang kata Rosmah tak bersalah, mereka adalah ANJING politik!" - Blogger Umno"...

Kalian juga diseru utk membaca pernyatan tegas oleh tokoh agama negara Dr MAZA di SINI, dan Ust Zaharudin di SINI...wallahua'lam..

p/s: Penulis akan kemaskini entry ini...

Artikel berkaitan (IFF):
- [Kemaskini] ISLAMIC fashion via 1MALAYSIA: Kerajaan Umno promosi pakaian Islamik ala jahiliah..(video inside)
- Bukti 'Festival Fesyen Islam' hina Islam: Penaung FFI Rosmah Mansor harus bertanggungjawab!
- Isu IFF: "Kalau ada yang kata Rosmah tak bersalah, mereka adalah ANJING politik!" - Blogger Umno
- Isu IFF: Penulis jawab ketua '40 ulamak muda' Umno...

Artikel berkaitan Rosmah Mansor:
- 'First Lady' Malaysia adalah Permaisuri Agung Tuanku Nor Zahirah, bukan Rosmah Mansor! - Blogger Umno
- Koleksi entry berkiatan Rosmah Mansor yang mesti anda lihat

[Sumber diperoleh: Pria Malaya]

Saturday, October 23, 2010

ulama' atau ular dalam semak?

~ Ulama' patut nasihat, bukan kipas ~

Oleh: Rusli Yasmin

KUALA LUMPUR, 23 Okt: "Ulama muda Umno sepatutnya menasihati pemerintah dan pembesar, bukan mengipasnya dalam perkara yang beliau sendiri tahu ia salah," kata Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hasan ketika memberi respons kepada kenyataan Fathul Bari yang berucap dalam perhimpunan Agung Umno di PWTC, hari ini.

Fathul Bari

Nasrudin berkata, semua orang yang menyaksikan bentuk persembahan Festival Busana Muslim (Islamic Fashion Festival) itu melihat pertunjukan tersebut bercanggah dengan Islam.

"Apa yang kita bantah ialah pertunjukkan fesyen yang kita saksikan melalui satu siaran yang disiarkan oleh CNN dan juga melalui laman web IFF sendiri," katanya ketika dihubungi tadi.

Beliau memberitahu bahawa Pemuda PAS dan NGO Islam bukanlah bertindak melulu tetapi Datin Seri Rosmah Mansor sebagai penaung yang hadir dalam majlis tersebut mesti bertanggungjawab, memohon maaf, bertaubat dan tidak mengulangi kesilapan tersebut.

"Sering kali orang pertikai kenapa bantah mungkar itu, kenapa tidak tanya dulu penganjur dan penaungnya?

“Kalau saya tanya kembali masa putuskan (untuk) menganjurkannya mengapa tidak tanya ulama dahulu?

"Sepatutnya sebelum buat kena tanya dulu, bukan dah buat orang kena tanya mereka (penganjur dan penaung) mengapa mereka buat," katanya.

Beliau juga melihat tindakan Fathul Bari mempertahankan Rosmah itu sebenarnya akan terus mengheret pemimpin itu kekal dalam maksiat.

Ulama muda Umno tersebut juga dilihat cuba membersihkan Rosmah yang menaungi penganjuran itu agar kesalahan itu ditanggung oleh penganjur.

"IFF boleh terus berkarya menghasilkan reka fesyen selama mana ia tidak bertentangan dengan Islam dan Datin Seri Rosmah boleh menaunginya tanpa halangan selama mana ia tidak mengulangi penganjuran seperti di Monte Carlo," tambahnya.

Dewan Pemuda PAS juga, ujarnya akan memberikan pandangan bertulis yang berasaskan Islam kepada penganjur mengenai perkara itu.

Timbalan Ketua Lajnah Ulama Pelapis Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Azhar Yahya dalam kenyataannya pula menganggap tindakan IFF itu secara spontan telah mengguris perasaan para pecinta Rasulullah s.a.w. dan pendokong syariat Islam.

Katanya, sekiranya Rosmah tidak mahu bertanggungjawab jangan sesuka hati hendak menjadi penaung kepada program seperti itu.

"Fathul Bari bila dikalungkan sebagai ulama muda, maka pastinya akan mempertahankan pengalungnya.

"Kini isteri pengalungnya sedang dipaliti najis yang dinamai kononnya Islamik, maka tidak hairanlah Fathul Bari muncul dengan megahnya di PWTC membelai manja para perwakilan kononnya pembangkang tidak berakhlak Islam," katanya.


Sumber: Harakahdaily

Pautan berkait: Munkinkah dia yang dimaksudkan sebagai.....???
Sumber: Bujang Susah

Friday, October 22, 2010

rentetan festival fesyen muslimah

~ Apa kata blogger? ~

http://2.bp.blogspot.com/_5R1ybpzs3n8/TL-cCqT2O8I/AAAAAAAAFi8/iLyOu4U4YbA/s1600/islam+ala+umno1.jpg



Oleh: Pria Malaya

1. Sebelum korang teruskan pembacaan, penulis cadangkan korang baca dahulu artikel terbaru Ketua Pemuda PAS di blognya bertajuk "Memo Taubat Buat Rosmah", mengulas isu yang sedang hot ketika ini....suatu artikel yang penulis kira tepat, jelas dan 'sempurna' bagi menggambarkan hakikat yang berlaku..

2. Sebagai makluman, esok (jumaat 22/10/10) juga dijadualkan akan berlangsungnya demontrasi secara aman di seluruh masjid utama negeri-negeri..memetik kenyataan Ust. Nasrudin Hassan dlm portal berita Malaysiakini:

"Saya akan mengetuai bantahan terhadap Rosmah di Masjid Sultan Ahmad Shah di Kuantan manakala di Masjid kampung Baru (di KualaLumpur) akan diketuai oleh Kamaruzaman Mohamad (exco pemuda PAS)..Bantahan akan diadakan selepas solat Jumaat. Kami jangkakan tidak kurang seribu orang akan sertainya" - Nasrudin Hassan

3. Satu page bantahan di facebook turut diaktifkan bagi pengguna facebook..walaupun baru dilancarkan (tidak sampai 2 hari), sudah hampir 13,000 facebooker telah menyertai page ini bagi menunjukkan sokongan mereka membantah FFI yang terang2 menghina Islam, serta mendesak Penaung Utama FFI, Rosmah Mansor memohon maaf kepada seluruh umat Islam..

Korang boleh sertainya pada link "Rosmah Mansur, sila minta maaf pada umat islam"

"Saya juga telah menyertainya" - puteri.

4. Kembali kepada tajuk utama..berikut penulis lampirkan suara-suara blogger tegar Umno yang tegas mengkritik Rosmah Mansor dalam isu ini, serta menghentam rakan-rakan mereka dalam Umno yang masih buta hati menyokong dan mempertahankan Rosmah Mansor...

Penulis ucapkan syabas kepada blogger2 ini...penulis kagum dengan mereka!..

Tidak seperti kebanyakkan penyokong Umno yang penulis temui di dalam facebook dan forum politik, mereka masih setia menyokong Rosmah Mansor dengan memberikan pelbagai alasan membela Rosmah, dan dalam masa yang sama mengkritik pembangkang kononnya tiada isu, dan suka menyebarkan fitnah..

Kepada penyokong/blogger umno ini, yang masih ligat mempertahankan Rosmah Mansor dan Najib, korang fikir-fikirkan nasihat 'keras' dari rakan kamu sendiri..jangan kerana sokongan kalian, masa depan Islam di Malaysia menjadi tidak keruan...fikir2kan.. wallahua'lam..



(sumber: BujangSusah).

Thursday, October 21, 2010

rupanya kerana enggan berkahwin

KUANTAN: “Jika dia (Rozaliya) setuju, perkahwinan mereka akan dibatalkan,” kata Mat Lazim Mat Ismail, 52, bapa kepada Rozaliya, 20, bakal pengantin yang dilaporkan hilang pada 13 Oktober lalu ketika membeli persiapan perkahwinan bersama tunangnya di Pasar Besar Kuantan, di sini.

PUJUK...Rozaliya ditenangkan Mat Lazim pada sidang akhbar  di IPD Kuantan, malamtadi.

Menurut Mat Lazim, punca anak perempuannya melarikan diri dipercayai kerana tidak mahu meneruskan perkahwinan dengan tunangnya, Mohd Helmi Mohd Noor, 24, selepas hubungan mereka berdepan masalah kira-kira setahun lalu.

“Anak saya memaklumkan mereka sudah tidak sehaluan dan Mohd Helmi dikatakan mulai berubah sikap". Terdahulu, Rozaliya ditemui kira-kira jam 12.30 tengah hari, semalam di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, selepas dikatakan dua hari bekerja di sebuah kedai serbaneka 24 jam di kawasan berkenaan.

Difahamkan, penyelia kedai berkenaan memaklumkan perkara itu kepada polis selepas wajah dan berita kehilangan gadis terbabit terpampang dalam akhbar sebelum dia dibawa anggota polis ke IPD Kuantan malam tadi untuk diserahkan kepada keluarganya.

Ketika sidang media di IPD Kuantan, Rozaliya turut hadir, tetapi enggan memberikan sebarang ulasan, sebaliknya lebih banyak tunduk dan menutup mukanya.

Sebelum kejadian itu, dia dikatakan keluar dari rumah keluarganya di Bandar Cheneh Baru dengan berpakaian blaus hitam dan seluar denim gelap bersama tunangnya, kira-kira jam 11 pagi untuk membeli persiapan perkahwinan mereka yang dijadualkan pada 12 November depan.

Klik -->> untuk berita selanjutnya.


Saya rasa kelakar pula membaca berita ini yang diperoleh daripada Harian Metro Online ini. Syukurlah dia (Rozaliya) sudah ditemui dan tiada apa-apa kecederaan yang berlaku ke atasnya.

Namun, saya masih merasa kelakar. Di saat dia dilaporkan hilang sebelum ini, dia dikatakan sempat mengirimkan SMS kepada tunangannya dan mengatakan bahawa ada dua orang lelaki seperti sedang mengekorinya.

Kasihan juga kepada si tunangannya itu. Beria-ia kembali semula ke pusat membeli belah itu untuk mencari si gadis, tapi hilang tak ditemui. Bagaimana agaknya perasaan lelaki itu pada waktu itu? Terkejut? Takut? Cemas? Risau? Bimbang? Kecewa? Hampa? Separuh mati? Menyalahkan diri sendiri kalau berlaku apa-apa ke atas si gadis?

Apa ni? Geram betul saya. Tipulah ye SMS tu? Kalau jadi betul macam mana? Betul-betul ada orang seperti dalam SMS yang dikirimkan kepada tunangnya itu, baru tahu.

Kot iye pun taknak dah dekat lelaki tu, cakap je la elok-elok. Bawak berbincang. Kan senang. Kalau tak berani cakap depan lelaki tu, bagitau mak ayah atau ahli keluarga atau kawan-kawan terdekat. Ni tak, buat perkara yang entah apa-apa. Apa motif??? Motif hilangkan diri? Motif bagi SMS ada orang ekori? Motifffff....???!

Maaflah cik Rozaliya. Tindakan anda keterlaluan. Walaupun awak tak kenal saya, dan saya tak kenal awak. Tapi perbuatan awak amat keterlaluan.

Sementara itu, Mohd Helmi ketika ditemui selepas sidang media sama berkata, sebelum ini, dia begitu menyayangi Rozaliya, namun selepas kejadian itu, hatinya sudah tawar.(Sumber: Metro).

Wednesday, October 20, 2010

resah hatiku


Ku mencarimu
Kau tiada

Ke mana kamu?
Menghilang
tanpa jejak
Juga berita

Ke mana kamu?

Aku terpinga-pinga
Kenapa tiba-tiba?

Aku keresahan
Aku kebingungan

Ke mana kamu?

Kenapa denganmu?

Atau aku tertinggal sesuatu
Aku terlewat untuk sesuatu?

Resah kian meresahkan

Di mana kamu duhai teman?
-->>
Rasahatiku (@http://resahhatiku.wordpress.com/ )

Tuesday, October 19, 2010

sayangnya Dia kepada kita



Sayangnya Dia kepada kita
Semasa kita di dalam kandungan ibu kita
Dia memberikan kita tempat yang selesa
Tidak pula kita menyulitkan rahim sang ibu
Diajarkan kita cara bergerak dan berjalan..

Sayangnya Dia kepada kita
Saat kita menjengah ke dunia
DicampakNya kasih dan sayang
Buat kedua ibu bapa kita
Agar merasa cinta kepada kita..

Sayangnya Dia kepada kita
Dari merangkak, kita melangkah
Dari berjalan, kita berlari
Dari menangis, kita berbicara
Dari kecil, kita dewasa..

Sayangnya Dia kepada kita
Bila lapar, diberi makan
Bila sakit, disembuhkan
Bila susah, dimudahkan
Bila buntu, Dia membantu..

Sayangnya Dia kepada kita
Walaupun kita melakukan kesalahan
Kita tidak terus dijatuhkan hukuman
Dia memberi kita peluang untuk membetulkan
Agar kesilapan tidak berulang..

Sayangnya Dia kepada kita
Bila kita membuat kebaikan
Dihadiahkan kita pahala
Dimudahkan segala kerja
Dijanjikan kita SyurgaNya..

Sayangnya Dia kepada kita
Dari dalam kandungan sehingga lahir
Dari lahir hingga ke dewasa
Dari hidup kepada mati
Dia menyayangi kita..

Walau kita ingkar suruhanNya
Dia tetap memberi kita masa
Untuk kita kembali kepada Dia
Tapi mengapa kita jarang merasa
Betapa sayangnya Dia kepada kita?



-nurfatimahz AKA puteri-

Sunday, October 17, 2010

bawa diri atau lari?

Haa.. ke mana sudah membawa diri semalam? He.he.. Bawa diri atau lari kali ni (dan setiap kali pun) tak pernah lagi memberi kesan buruk kepada diri sendiri. Yang penting hati gembira dan kita enjoy!.

Ayat yang digunakan sahaja seolah-olah kontroversi
=) Merujuk kepada posting yang menggunakan ayat: "sebab frust, nak bawa diri ke suatu tempat".. He.he.. Marah kak suri kita tu... B-) Jangan risau akak, adik akak ni masih sentiasa berfikiran waras ;-) :X

Jadi.. sinilah tempat yang saya pergi...! :D


Tapi ni bukan lokasi tujuan utama sebenarnya. Ini hanyalah persinggahan.. he.he. Saya dan atom telah Perpustakaan Tun Sri Lanang (PTSL) di UKM. Kemudian kami mencari satu lagi perpustakaan, juga masih di dalam kampus UKM iaitu Perpustakaan Undang-Undang (PUU).

Nak pergi ke PUU tu agak jauh jugak la. Mungkin penghujung bangunan atau fakulti dalam UKM? Er.. warga UKM jangan marah kalau tersalah info. Tapi serius, macam penghujung dunia kampus. Psstt.. Kat USIM pun ada gak penghujungnya; Unit Pengangkutan :-)

Kenapa bergambar di depan pintu masuk hutan? Sebab ia agak menarik. Sebelum sampai PUU lalu hutan dulu! he.he... ingat nak singgah lama, tapi cuaca tak mengizinkan. Hujan mulai renyai. Jadi? saya dan atom pun cepat-cepat beredar,,.. .

Friday, October 15, 2010

hari ini dalam hari-hari

Entry ini ditulis waktu malam. Aktiviti hari ini yang telah berlalu.

Pagi
8-9: kelas Pengurusan Fatwa; yang tiada.
11-1: typing thesis.

Petang
3-5: kelas Perundangan Islam (Dustur)
5-6: kelas Halaqah, presentation tentang tokoh. Dr Zakir Naik.

Malam
8-11: Sambung taip dan edit tesis, sambil jalan2 di FB (hoho..).

Sekarang, masuk blog. Tengok Cikgu Li komen pasal lagu tema blog. Patah Hati tu.. Garang cikgu ya malam-malam ni? Malam ke cikgu komen? Opss.. Lagu tu nasihat kepada mereka2 yang patah hati la cikgu. Jangan risau, bukan saya tau :D Ahaks....

Ok2.. saya cari-cari lagu lain dan masukkan sebagai lagu tema baru blog. Sebab cikgu je yang selalu komen pasal lagu tema saya.. Kenapa panggil 'cikgu'? Cikgu lah untuk saya. Neway terima kasih cikgu! B-):-)

Hoh.. talking about my thesis, my supervisor haven't read yet the second draft that I've submitted to her last month I guess because she's quite busy. But she reminds me to complete and send to her another chapter's drafts.

Oh.. I'm sick of the thesis alias the academic project. . .

I've read all the questionnaire which have been answered by all victims participants, and actually most all of them are my friends; include my blogger members ;-)

My supervisor suggest to me to put those questionnaire under chapter 3 (which I'm not complete it yet, 65%? 75%?), which I'm focused on the Rights and Responsibilities of Bloggers under Malaysian Laws.

However, I think and keep thinking and try to do it under specific chapter, which chapter 4. Then, I'll have 5th chapters in my thesis; 5th is the conclusion. But all of these are subject to my supervisor...


*****************************************
Nota Kaki:

Sepatutnya malam ini saya ikut kawan-kawan pendengar NasyidFM ke Kuala Pilah untuk rombongan ke rumah salah seorang kawan yang bakal bergelar Raja Sehari esok. Akan tetapi...,, saya tak dapat pergi atas sebab-sebab tertentu. Sedih.. :(

Sebab frust konon2, esok nak bawa lari diri ke suatu tempat............,,

Thursday, October 14, 2010

kenangan lama



Tadi, pusing-pusing di FB. Kemudian, bertemu dengan blog sekolah lama, Maktab Mahmud Kuala Muda (MMKM).. Juga menemui blog ustaz-ustaz dahulu... Yang baik, sporting, ramah.. Memang baik, kamceng sangat...

Maaflah cerita pasal ustaz (guru lelaki) sahaja.. He.he.. Entahlah. Rasa senang sikit. Mungkin sebab anggap macam abang kot? Dulu dalam famili, saya paling rapat dengan abang.

Ustaz Halim... Warden asrama. Juga guru untuk beberapa subjek. Walaupun dia bukan kaunselor di sekolah, tapi dia pernah menjadi kaunselor saya. Semasa saya di tingkatan tiga, dan lima. Pada masa yang masalah berat-berat menimpa saya. Kebetulan, tahun-tahun itu saya menjadi penghuni asrama. Ustazlah guru yang paling saya sayang, saya respek, saya hormat.

Tapi.... ustaz selalu lebihkan 'anak-anak emas' ustaz. Hurrm,.,. siapalah guru saya yang sekarang mahu menjadikan saya 'anak emas'nya ya? Ho.ho....

Seterusnya Ustaz Hilmi. Ustaz Hilmi mula mengajar di MMKM tahun 2006. Itu tahun saya di tingkatan enam. Saya tidak menghabiskan tingkatan 6, sekadar masuk sementara menunggu panggilan IPT (Institut Pengajian Tinggi). Bajet macam kompem dapat IPT je kan? Ha.ha...

Ustaz pun sporting. Baik sangat. Saya suka + minat dengan ustaz. Ho.ho. Kawan-kawan suka usik (di belakang ustaz): "abang Hilmi hang tak mai hari ni, MC". Ha.ha. Something like that.

Saya selalu berada di tempat duduk depan di dalam kelas. Pernah juga terlupa bawa buku. Tapi cover dengan buku lain. He.he. Bila time kawan saya; Faradila tak bawa buku, ustaz tegur dia: "Tak bawak buku?". Kemudian Faradila mengomel-ngomel perlahan kepada saya: "Ustaz! Fatimah tak bawak jugak!!!". He.he..

Kemudian.. berakhirlah kisah saya di MMKM. Setengah tahun juga masuk tingkatan enam untuk Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), tapi saya tak daftar pun untuk ambil STAM. He.he.he. Bulan Julai, saya mendapat panggilan ke USIM, pada masa itu namanya KUIM (Kolej Universiti Islam Malaysia).

Setelah lama meninggalkan sekolah, pernah beberapa kali saya menjejakkan kaki ke sana. Tapi jarang sebenarnya. Tak dinafikan, ada perkara yang manis, dan ada yang pahit. Tapi entahlah, setiap kali saya teringat, cuma yang pahit-pahit sahaja berlegar-legar difikiran. Sebab itu saya mengelak untuk ke sana.

Jumpa kawan-kawan lama? Kami berjumpa di rumah. Jarang juga kawan-kawan rapat saya untuk pergi ke sekolah. Jadi kami tak pernah terputus hubungan. Sebaliknya.. dengan ustaz dan guru-guru yang lain....

Hurm... apa yang nak tulis sebagai penyudah entry ni. Macam tergantung sahaja. Ya kah? Biar je lah. He.he.