© Hakcipta adalah terpelihara.

Saturday, October 30, 2010

kisah si monyet



Ada kisah yang menarik tentang monyet yang ingin saya ceritakan di sini. Kisah ini sebenarnya diceritakan oleh pensyarah saya tidak lama dahulu, Ustaz Hasnizam.

Ceritanya begini.. Monyet, apabila angin ribut atau taufan melanda, apa yang dio-wan (dia+haiwan, kalau dia+orang=diorang, he.he) buat? Dio-wan akan peluk pokok, dahan dan mana-mana yang boleh dijadikan tempat berpaut supaya tidak terjatuh atau diterbangkan angin ribut tersebut.



Akan tetapi, apabila angin sepoi-sepoi bahasa bertiupan ke arah dio-wan, dio-wan selamba sahaja, tak ada sibuk-sibuk nak peluk pokok atau sembunyi dibalik daun-daun... Walhal angin tu sama je suhu sejuknya dengan angin taufan. Yang berbeza hanyalah kelajuan angin tersebut.

Dio-wan rileks, siap boleh landing lagi kat dahan-dahan pokok tu, malah ada juga yang mendepangkan tangan menyapa dan menyambut kedatangan angin sepoi-sepoi bahasa berkenaan.

Yelah, bak kata orang (manusia ye, bukan orang utan!), "orang berbudi, kita berbahasa". (Er... tapi apa relevannya pepatah berkenaan dengan cerita ini? OPSS..). Sehinggakan mereka terjatuh ke tanah kerana langsung tidak memeluk dahan pokok atau memegang mana-mana bahagian pokok dengan kejap dan kuat.



rileks je dia...kan?

Jadi,. dapat tak apa sebenarnya yang nak saya sampaikan daripada cerita di atas ni..?

Sebenarnya inilah kiasan (seperti yang coba disampekan oleh al-ustaz).. Apabila kita menegur seseorang itu, kita perlu berhikmah.. Bayangkan orang yang nak kita nasihat (terutama non-Muslim) itu adalah seperti monyet-monyet di atas (bukan bayangkan mereka sebagai monyet!), bila kita gunakan kekerasan (angin taufan), maka makin erat mereka berpegang kepada kepercayaan mereka.

Akan tetapi bila kita gunakan kelembutan (angin sepoi-sepoi bahasa), mereka secara tidak sedar 'menerima'nya..... sedikit demi sedikit.. Insya-Allah....



Kepada rakan-rakan pendakwah, jangan kalah, jangan lemah semangat dan jangan berputus asa dalam berdakwah dan memberi nasihat!

Sekian.

********************************************************
Gambar menarik:


monyet sedang menyelamatkan kucing


"makan, jangan tak makan. tak makan buah tu tak sihat tu!"


monyet pun tahu sayangkan binatang lain...

2 comments:

Cikli said...

salam,

cerita yang bagus pasal diotang (dia+binatang).

puteri said...

CikLi -->>

w'salam.

eh, dio-tang pulak ye...
he.he.he