© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, May 31, 2011

mesti kira

Salmah:
Eh teruknya kedai ni. Ada ke patut benda ni RM5.50?? Aku beli dekat tempat lain RM4.90 jer.

Rafidah:
Tak payah beli lah. Beli yang lain.

Habsah:
Uih yang ni lagi teruk. Satu paket kecil RM0.30, tapi dia jual paket besar, ada 8 paket kecil RM 2.90. Walhal kalau beli 8 paket kecil kedai biasa baru RM2.40.

Salmah:
Hei ko lagi berkira dari aku? Lagi dahsyat.

Habsah:
Mestilah. Orang-orang miskin macam aku seposen dua pun mesti kira masuk akaun tau.

Rafidah:
Ok dah, dah. Kita pergi kedai lain. Jom.

10 comments:

Cikli said...

alaaa... baru 0.2%.
tak jejas apa..

Mohamadazhan hjDesa said...

cepat cikli kira.hehe

math ni lemah skit..hehe

NzA said...

trkdg 10 sen pn mempengaruhi minda kita....

puteri said...

cikli -->>

iye.. shari naik 0.02%..
esok2 tak sedar jadi 0.20%

ui.. duit tetap duit

:)

puteri said...

azhan -->>

kadang2 kita rasa paket besar lebih untung..
tapi paket besar tu buat kita banyak rugi.

contoh, ada sebuah kedai ni..
jual milo 1kilo = rm10.
2kilo = rm22.

ramai orang ingat beli yang paket 2kilo lebih bagus..

walhal kalau dia beli paket 1kilo X 2 = 2kilo bernilai 20. jimat rm2.

puteri said...

nZa -->>
betol2!

Setelus Hati Zinnirah said...

uish.. btl tu.. duit tetap duit.. tambah2 lg klu time tgh sengkek.. huhu..~ kak nuyui ~

puteri said...

k.nuyui!! -->>

long time no see

eh

there has been a while we not see each other

hihi

akubiomed said...

Harga barang naik pengguna menerima bahangnya. Tidak ada tanda-tanda harga barang turun walaupun ditetapkan harga syiling

puteri said...

akubiomed -->>

sekali naik tak reti turun!