© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, July 29, 2007

teman tapi mesra


"Carilah cahaya kebahagian kerana di situ terciptanya keindahan dalam kehidupan. Itulah nikmat kurniaan Tuhan”

Dan saya… menemui cahaya itu namun.. ia bukanlah milik saya. Terciptanya ia bukan khusus untuk saya. Namun saya tetap mensyukurinya kerana ia pernah hadir dalam hidup saya. Pernah mewarnai dan memberi saya rasa bahagia. Dan masih merasa begitu.

Sayangnya.. ah..tak perlu kesal pada perasaan itu. Ya, perasaan kita berbeza. Sungguh, telah saya cuba menghindarkan, menghapuskan segala rasa disegenap ruangan hati dan perasaan, namun ianya masih bertakhta dihati. Biarlah, biarlah dia tidak mengetahuinya. Biarlah begini. Biarkan. Semoga perasaan itu akan berundur-undur pergi. Kita adalah kawan dan saya.. tak seharusnya meminta lebih dari itu.

“Siapalah ku ini untuk meminta buih yang memutih, menjadi permaidani.. ”


Ya Allah. Sedih, gembira, suka, bahagia. Semuanya bercampur baur. Saya sebenarnya sedang cuba menganggap dia sebagai biasa, kerana sememangnya kita adalah biasa2 sahaja. Cuma mungkin kerana pernah agak rapat, lalu dari situ tercetusnya kemesraan. Ah..kita kawan, teman tapi mesra. Begitukah?

Kadang2 saya pun tak faham. Kenapa setiap kali bila saya bertemu dengan dia, saya merasa berdebar2, takut, gelisah, suka, gembira. Ah.. perasaan yang perlu dihindarkan. Mungkin sebab dia yang pertama.. haha.. Kelakar betul bila cakap pasal menda remeh2 nih. Tapi suka.. aduh.. susah2.


Kata dua orang teman yang bersama saya, yang melihat saya berbicara dengan dia (dari agak jauh).. "muke awk ade nk sm dgn dia". Ceh.. tipu la tuh. Mana mungkin. Orang mesti macam tak percaya saya dekat dengan dia masa tu. Ye la, saya takde la baik atau rapat dengan student2 lelaki kat sini. Cakap sepatah dua je (biasa la, budak baik..hehe).

Last sekali sebelum balik, kami ada berbicara sebentar. Ya, memang best la sebab... entah. Suka dia ketawa. Senyum.

- awk ni..beraninya bisik2 dekat dia
+ romentik tak? (huhu)
- memangla.. nampak dia terbahak2..
+ nampak sgt ke?
- ye la, dia ketawa bukan main lg
+ hehe..
- ape yang awk ckpkn?
+ secret.. =)

**sebenarnya tak pernah pun buat macam tu (berbisik). Serius, semuanya spontan. Tiba2. Saya cuma bercakap dengan dia seperti biasa. Tapi.. entahlah. Macam mana ble jadi macam tu?

Lalu terbuktilah sesuatu. Terima seadanya.. Hakikat "teman tapi mesra".

No comments: