© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, October 20, 2008

hati dan dosa

Akhir-akhir ini, hati sering merasa tidak tenteram. Apa yang dilakukan masih tidak dapat menenangkan. Perkara remeh sering difikirkan, perkara yang berlalu sering dikenangkan, perkara sedang terjadi dipersoalkan, perkara bakal mendatang pula dirunsingkan. Kenapa dalam diri tiada ketenangan?

+ Kenapa hati berasa resah? Kerana banyak berdosakah?
- Kerana banyaknya dosa dan jauh dari Allah. Teguran untuk aku ke? Syukran
+ Bukan. Untuk diri aku sendiri. Aku merasa resah, gelisah dan tidak tenang. Mungkin kerana banyaknya dosa. Lalu, bagaimana untuk meninggalkan dosa yang sudah terbiasa?
- Kembali menjinakkan hati melalui cara-cara yang biasa dan mudah seperti istighfar, baca quran, zikir, qiam dan lain-lain. Banyakkan berkawan dengan sahabat-sahabat yang soleh dan dapat menegur kita.. Wallahua’lam
+ Bagaimana untuk mengelak dari mendapat kawan yang tidak soleh?
- berkawan dengan semua orang. Jangan putuskan persahabatan, tapi minimakan bergaul dengan kawan yang tidak soleh dan jangan jadikan mereka sebagai kawan karib. Jadikan orang yang lebih baik dari kita sebagai kawan karib atau sekurang-kurangnya cari kawan karib yang tidak suka kepada dosa.. “Sahabat yang terbaik ialah yang benci melakukan dosa dan banyak melakukan pahala. Sahabat yang sederhana ialah yang benci melakukan dosa. Sahabat yang hancur ialah yang benci kepada pahala dan mengajak kita kepada dosa..” Wallahua’lam
+ Tapi orang yang baik tak sukakan aku
- Orang yang baik tak sukakan ko? Habis tu aku bukan orang yang baik ke? Huhu..
+ Bukan. Bukan itu maksud aku. Tak ramai yang baik rapat dengan aku.
- Pilihlah kawan dengan sebaik-baik membuat pilihan.
+Kebanyakan yang aku jumpa nampak baik, tapi dah lama tu baru aku tahu yang dia sebenarnya bukan begitu. Susahlah, aku tertipu dalam menemui kawan yang soleh
- Banyakkan berdoa pada Allah, insya-Allah.. Bermuhasabah diri..
+ Ya insya-Allah.. terima kasih untuk jawapan. Jasamu dikenang.
- Sama-sama. Peringatan untuk aku juga.

Sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih buat sahabat seperjuangan di USIM, Hussein ‘Azeemi yang menjawab sms yang saya beri walaupun secara tiba-tiba. Dia seorang yang baik (bukan untuk memuji, tapi mengakui), bijak, hebat dan lain-lain yang selayaknya. Kesayangan al-ustaz lagi. Best kan jadi dia?

****************
Err..saya tak ada hati pun dekat dia tau, jangan salah faham, hehe.

No comments: