© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, January 01, 2007

kezaliman yang nyata


Dan bodohlah mereka-mereka yang menyokong, bersubahat, melaksanakan hukuman ke atas Saddam Hussien. Semoga laknat Allah ke atas Amerika dan sekutunya.

Terlalu jelas, nyata, terang bercahaya lagi bersuluh lampu hukuman yang dilaksanakan ke atas Saddam adalah bermotif politik, balas dendam, dan kebencian terhadap Islam khususnya.



Saddam sewaktu ditangkap

Tarikh Saddam dijatuhkan hukuman juga terlalu jelas kebencian Amerika Laknatullah terhadap Islam. Ketika umat Islam sedang bergembira menyambut Aidil Adha, Saddam diperlaku seolah-olah 'haiwan korban', itu anggapan Dunia Arab walaupun menegaskan mereka tidak campur tangan dalam dalam soal hukuman ke atas bekas Presiden Iraq itu.

SEBAHAGIAN penyokong Saddam Hussein menziarahi pusara bekas Presiden Iraq yang disemadikan di tanah kelahiran beliau di Awjah, Iraq kira-kira 180 kilometer dari utara Baghdad, semalam.

Laporan berita :

Pada 5 November lalu Saddam dijatuhi hukuman mati
selepas sebuah mahkamah Iraq mendapati beliau bersalah membunuh 148 penduduk Syiah di Dujail pada 1982 berikutan cubaan membunuhnya.


Hukuman mati itu disahkan oleh panel kehakiman pada 26 Disember lalu dan hukuman ke atasnya dijalankan di sebuah pusat perkhidmatan perisikan di Kadhimiyah di utara Baghdad.


Sementara itu, laporan AFP dari Kaherah menyatakan sentimen kebencian terhadap Barat oleh dunia Arab semakin memuncak ekoran hukuman ke atas Saddam itu.


Malah, Arab Saudi dan Mesir yang menjadi sekutu rapat Barat turut menyatakan bantahan terbuka mengenai pemilihan hari untuk melaksanakan hukuman gantung terhadap Saddam.


Penduduk Arab dan dunia Islam merasakan tindakan menggantung Saddam pada Hari Raya Korban itu sebagai satu penghinaan untuk agama suci tersebut.


Editor eksekutif stesen Al-Arabiya yang berpangkalan di Dubai, Nabil Khatib berkata, rakaman video pelaksanaan hukuman itu akan mencetuskan semula kemarahan dan kekecewaan di kalangan sebahagian besar penduduk dunia Arab.


‘‘Untuk ke sekian kalinya, penduduk Arab merasakan wujud sekali lagi konspirasi untuk menentang simbol mereka,’’ kata Nabil.


Menurutnya, perasaan itu akan lebih bersemarak kerana bukan semua penduduk Arab membenci bekas pemimpin Iraq itu seperti yang digambarkan oleh dunia Barat khususnya AS.


Kata Nabil, di kalangan penduduk biasa dunia Arab, bekas Presiden Iraq itu berjaya menonjolkan dirinya sebagai wira.


‘‘Beliau dianggap sebagai pemimpin yang berani berhadapan dengan ancaman luar bagi pihak dunia Arab terutama apabila beliau berperang dengan Iran dan melancarkan peluru berpandu terhadap Israel,’’ kata Nabil lagi.


Iran bukannya kelompok dunia Arab kerana penduduknya berketurunan Parsi.


Samer Hamzeh, konsultan berita untuk Dubai Media Incorporated pula memberi amaran yang sedutan rakaman video Saddam ke tali gantung itu bakal mencetuskan keganasan.


‘‘Ia bukan gambar yang biasa kita tonton di televisyen setiap hari. Ia merupakan satu sejarah yang penuh emosi.


‘‘Selalunya kesan kepada pengaruh emosi itu tidak timbul serta-merta, ia akan berkembang sedikit demi sedikit,’’ tegas Samer. Mesir yang menjadi penerima bantuan terbesar AS selepas Iraq dan Israel pula secara terbuka mengkritik pemilihan tarikh untuk menggantung Saddam itu.


‘‘Mesir kesal dengan fakta pihak berkuasa Iraq melaksanakan hukuman ke atas Saddam Hussein pada hari sambutan Aidiladha,’’ kata jurucakap Kementerian Luar, Alaa al-Hadidi kepada agensi berita MENA.


Media rasmi Arab Saudi turut melahirkan kritikan yang sama dengan mengatakan ia terkejut dan kecewa dengan pemilihan tarikh pelaksanaan hukuman itu.


‘‘Sepatutnya hari itu adalah untuk perdamaian dan bukannya mencetuskan kemarahan orang ramai".

Kezaliman yang nyata. Butakah mata menilai Amerika yang jelas membenci Islam? Menuduh negara Islam dan umat Islam sebagai pengganas, namun merekalah pengganas terkejam dan zalim. Semoga laknat dan bala Allah ke atas mereka, ameen.

2 comments:

amir said...

Alhamdulillah..artikel macam nilah yang selayaknya bg seorang pejuang

Puteri said...

terima kasih