© Hakcipta adalah terpelihara.

Saturday, January 06, 2007

musafir dunia


Lama tidak 'menulis'. Rindunya rasa.. =)
Juga rindu kepada teman-teman dunia cyber :D

04-01-07
Menjadi perantau untuk kesekian kali (pagi ini tidak sempat untuk menulis entry baru). Liyana (sains) tidur kat apatment ana. Ain pun datang hari yang sama, ada berjanji waktu cuti dulu. Thanks Ain untuk 'bihun sup goreng' semalam =P

05-01-07
Jenjalan n temankan Ain beli mp3 dekat seremban. Banyak gak topik yang menjadi topik perbualan kitorang, antaranya masa pergi umah Ain sebelum balik sp dulu, masa pergi pudu.. Huh, tingat ade orang gaduh (peragut). Kakak Ain cakap ana pegang tangan dia kuat yang amat (ye ke?), hehe.. rasa kelakar la pulak (masa tu takut gile la..).

Malam ni, Ain tidur skali ngan Liyana kat umah ana. Semalam ajak Ain, dia tak nak. Hari ni ana dapat pengajaran yang baru secara tak langsung. Semalam pun (sebab tumpang orang yang sama :D). Actually ana tak berapa kenal nama akhi tu..abg senior. Tapi yang best, dia cakap memang tak sesia. Sekurangnya ana tak jumud dalam topik-topik sebegitu, yang semakin orang tinggalkan. Cara dia berpakaian hari ni..sejuk mata hati, (hehe.. ana xde ape-ape niat yerk..).

Tapi katanya, ramai yang memandangnya sebagai pelik. Student, malah rektor sendiri. Haha.. begitulah dunia, yang baik dipandang jelik. Tingat kuliah subuh kat sp dulu, perkara yang akan berlaku di akhir zaman (hadith), yang makruf dianggap mungkar, begitulah sebaliknya. Dan yang lebih teruk dari itu, amar mungkar, nahi makruf. Sambung akhi itu lagi, ada yang berkata padanya, Khatib pun tidak memakai pakaian sepertinya. Lalu dia membalas 'khatib khatib la.. ni aku'.

Ana sempat mengambil daripada 'kuliah' express itu, "orang yang mengamalkan sunnah Nabi di masa semakin ramai yang meninggalkannya (sunnah itu), besar ganjarannya". Paling ana tertarik (lebih kurang begini la ayatnya), "Kita lakukan apa yang diperintahkan oleh Allah, disuruh oleh Nabi. Tapi kita tak boleh mengharapkan ganjaran sebab itu adalah hak Allah. Sama ada Dia nak beri atau tidak itu hak Dia, kita buat dengan ikhlas, itu yang penting". Betul juga.

Teringat masa zaman sekolah dulu, pernah ada ustaz cakap "Kita berbuat baik, memang untuk mendapat pahala. tapi pahala itu hak Allah, dia nak bagi atau tidak, itu bukan wajib ke atas Dia". Hmm.. dan ana berfikir akan kebenarannya. Teringat kepada ustaz di MMKM, akhi Anuar dan Amir-Syahid.

06-01-07
Tak susah untuk mengajak orang berbuat baik. Hari ni, 'kami' memulakan kembali yang dah lama 'kami' tinggalkan. Itulah solat berjemaah. Antara nak dan tak nak aje. Bukankah kita bertanggungjawab menyeru ke arah kebaikan? "Man qala LAILAHA ILLALLAH wa huwa da'ie" Juga sebuah hadith yang bermaksud "Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpinnya". Takut pula memikir, akan disoal tentang tanggungjawab 'nanti'. Masih banyak yang ana belum laksanakan. Kadang-kadang takut. Takut disisihkan "macamlah dia tu baik sangat". Gerunnya pada ayat itu. Ana memerlukan pembimbing, penyokong. Yang akan menasihati..mungkin.

1 comment:

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]of photoshop to buy, [url=http://firgonbares.net/]cs3 discount software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] adobe photoshop cs3 for mac full version shop like software
buy microsoft server software [url=http://firgonbares.net/]oem software what[/url] ACDSee Pro 2
[url=http://firgonbares.net/]carlo gabriel nero[/url] do i buy photoshop
[url=http://firgonbares.net/]Creative Suite 4 Master[/url] academic software and
Deluxe 2009 Mac Parallels [url=http://firgonbares.net/]preschool educational software[/b]