© Hakcipta adalah terpelihara.

Wednesday, January 07, 2009

berbeza tapi sama


Sem ini dalam banyak-banyak subjek, ada dua subjek yang agak berbeza saya ambil, tapi sebenarnya lebih kurang sahaja. Pertama adalah FIQH AL-MUNAKAHAT yang mana ianya adalah di dalam bahasa arab, berkaitan tentang hukum perkahwinan dan kekeluargaan menurut Islam.

Manakala subjek yang kedua ialah nama 'samaran' di dalam bahasa Arab, AHWAL ASY-SYAHSIAYAH, nama sebenar ialah FAMILY LAW, turut mebahaskan isu yang hampir sama, perkahwinan, pertunangan dan lain-lain yang berkaitan. Cuma yang membezakan ialah FAMILY LAW di dalam bahasa inggeris dan mempunyai enakmen dan seksyen-syeksen yang perlu dihafal. Kes-kes yang perlu diingat dan sewaktu dengannya.

Awal sem hari tu, ingatkan Ahwal Syahsiyah dalam bahasa arab, saya dan kawan-kawan 'bajet' subjek ni lebih kurang DAKWAH atau PEMIKIRAN ISLAM (yang agak mudah dan senang untuk score, he.he..) dan bergembira sebab tak ada subjek undang-undang untuk sem ni, rupa-rupanya... ada jugak..

Hmm.. tapi tak apalah, rasanya tak sesusah LAW sem satu dulu dan tak sesukar budak-budak lawyer belajar mereka punya subjek LAW. Alhamdulillah.. Nanti-nanti saya akan menulis tentang perbualan dengan tutor Fiqh Munakahat, iaitu USTAZ LUTFI.

Wait for me! =)

3 comments:

Bro Framestone said...

out of topic--> hari nie agak bz...erm tgu la ade mse nnt ade la update terbaru dlm blog nie

Bro Framestone said...

out of topic--> skrg dh xtrun or lawat2 u dah huhu... kenalkn je la.. he..23x xsalah kan..jnji niat baik

Puteri said...

he.he..