© Hakcipta adalah terpelihara.

Thursday, August 20, 2009

bagaimana menulis?

Kata Habsah Hasan, menulis perlukan idea. Idea boleh diperoleh melalui alam, atau apa-apa entiti yang bisa dilihat, tergambar atau terbayang. Contoh, secawan gelas yang berisi air. Lihat bukan hanya dari satu sudut, tapi lihat dari pelbagai sudut. Mungkin dari atas, bawah, tepi dan begitulah seterusnya.

Bagi saya pula.. idea adalah nombor dua. nombor satu bagi saya adalah mood.

Saya perlukan mood untuk menghasilkan penulisan atau karya. kalau idea sahaja, mungkin saya boleh menulis, tetapi tanpa kepuasan. Kerana itu, di setiap tulisan saya, saya akan cuba bermain dengan idea terlebih dahulu bagi menghasilkan mood. Oh? Kedengaran pelik atau memeningkan tak? He.he,.

Contoh: di mana kau, ampunkan aku dan izinkan aku (terpilih disiarkan di dalam Majalah Tunas Cipta, April, 2009).

Selebihnya.. er, sebenarnya apa yang saya biasa tulis ini adalah berkait dengan apa yang saya lalui sendiri. Hdup, emosi, perasaan, harapan, impian, angan-angan, juga kenangan. Ada juga berkait dengan teman saya. Contoh utusan doa, saya bukanlah berkawan rapat dengan watak di dalam sajak itu, tetapi saya meletakkan diri saya sebagai temannya yang akrab. Dan hasilnya.. itu lah tadi, he.he.

Seterusnya, setiap apa yang terlintas difikiran, segera catatkan. Jika tiada pen dan kertas, taipkan sahaja di HP. Hu.hu. Mudah kan? Itu idea. Kemudian, bila dah dapat, tak semestinya ada mood lagi untuk membina ayat yang menarik. Kadang-kadang dua-tiga hari, malah berminggu-minggu pun ada. Tak kisahlah berapa lama masa yang diambil, asalkan anda berpuas hati dengan karya anda dan menghargainya.

Itu sahaja tips (tiba-tiba pula jadi tips) dari saya. =)

No comments: