© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, December 28, 2009

tazkirah maal hijrah - part 6 (akhir)

Pada malam yang dijanjikan, puak Quraisy berhimpun di suatu tempat. Rasulullah juga hadir ke sana. Pada malam itu, bulan mengambang penuh.

Puak Quraisy: Hai Muhammad! Sekiranya engkau benar adalah nabi, tunjukkan kepada kami, biar kami semua melihat bukti engkau sebagai nabi.
Rasulullah: Apakah akan mengaku aku sebagai nabi sekiranya aku melaksanakannya?
Puak Quraisy: Ya, kami akan mengaku
Rasulullah: Apakah yang kamu mahu?

Selepas beberapa ketika, mereka menjawab pertanyaan Rasulullah.

Puak Quraisy: Lihat bulan itu. Kami mahu kamu membelahnya. Kemudian satu bahagian itu pergi ke bukit di sebelah kanan ini, dan sebahagian lagi ke sebelah kiri.

Rasulullah menadah tangan sambil berdoa kepada Allah: "Ya Allah, sekiranya engkau tidak membantu aku menunaikan permintaan mereka pada kali ini.. Aku bimbang tidak akan ada seorang pun selepas ini yang akan beriman kepada-Mu".

Kemudian, Rasulullah menerima wahyu menyuruhnya mengangkatkan tangan dan menunjukkan ke arah bulan.

Apabila Rasulullah berbuat demikian, serta merta bulan itu terbelah kepada dua bahagian. Lalu Baginda menghalakan sebelah tangan Baginda ke bukit di sebelah kanan, bahagian bulan yang pertama itu pergi ke sana. Dan sebelah tangan lagi. Baginda menghalakan ke bukit di sebelah kiri, maka bulan yang sebahagian lagi pergi ke bukit di sebelah kiri.

Setelah itu, Rasulullah mendekatkan kedua tangannya yang mengarahkan bulan tadi antara satu sama lain, maka bulan pun bercantum semula dan kembali ke tempat asalnya.

Pendapat atau riwayat yang mengatakan bahawa, bulan yang terbelah itu masuk ke dalam baju nabi melalui kedua lengannya, kemudian bertemu di leher nabi, seterusnya barulah kembali kepada kedudukannya yang asal tidak boleh diterima pakai kerana ia tafsir berunsurkan israeliyat.

Rasulullah: Apakah kalian percaya dan mengaku bahawa aku adalah nabi?

Tiada siapapun yang bersuara. Ditengah-tengah puak Quraisy itu, Abu Lahab kemudiannya berbicara.

Abu Lahab: Selama ini kalian menuduh anak saudaraku Muhammad seorang ahli sihir, tapi kalian tidak pernah menunjukkan bukti. Dan hari ini, semua telah melihat dengan jelas, Muhammad merupakan ahli sihir yang nyata! Sudah, mari kita semua beredar!

Mereka mengaku mukjizat Rasulullah, tetapi mereka mendustakannya.
Begitulah antara sedikit sedutan episod perjuangan, penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W. Tekanan, penindasan yang diterima oleh Rasulullah membuktikan bahawa Islam bukanlah tertegak dengan begitu mudah di dunia.

Islam bukan agama yang biasa-biasa. Umatnya juga tidak boleh menjadi 'biasa-biasa' kerana Islam adalah agama yang hebat! Umatnya juga haruslah hebat! Hanya muslim yang hebat mampu mempertahankan Islam!


Selamat menyambut tahun baru hijrah 1431. Semoga dengan meningkatnya tahun, akan meningkatlah amalan, iman dan ketaqwaan kita kepada Allah Taala, insya-Allah.


Takbir..

Allahu Akbar!


(tamat.)

**********************

Petikan tazkirah itu tadi telah disampaikan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Harun Din pada 19/12/2009 di Masjid Abu Bakar As-Siddiq, Kampung Baru, Bakar Arang, Sungai Petani, Kedah.


Link berkait: Tazkirah maal hijrah - part 5

7 comments:

zuwairiaiman said...

best2.. zu da update

mujahid said...

salam maal hijrah.. salam 1 malaysia.. jom sertai gamis.

Love Says it All~ said...

MAKEUP CLASS SCHEDULE:

PERSONAL MAKEUP CLASS @ SHAH ALAL 9/1/10 RM150
PERSONAL MAKEUP CLASS @ T'GGANU 15/1/10 RM250
PERSONAL MAKEUP CLASS @ KELANTAN 16/1/10 RM250

BRIDAL MAKEUP CLASS @ SHAH ALAM 23&24 JAN 2010 RM500

REGISTER NOW!! LIMITED SEATS FOR ALL CLASSES!

WWW.EYRARIZAL.COM
WWW.LOVESAYSITALL.BLOGSPOT.COM
FB: EYRA RIZAL/ EYRA RIZAL TOUCH
EYRARIZAL@GMAIL.COM

Unknown said...

puteri,

kejadian demi kejadian yang menunjuk bahawa Islam ini agama benar tidak pernah mendapat tempat dihati orang2 yang menolak bahawa hanya Allah Tuhan yang Esa. Satu. sebagai umat Rasulullah kita harus mengingatinya dan menyayanginya. kerana ketika wafatnya hanya umatnya sahaja yang diingati.

Puteri said...

zuwairiaiman-->>
ok, nnt kte g jguk2 :)

mujahid-->>
salam 1 akidah
salam 1 Islam

love says it all-->>
make up?
no, but thanks
(xpnh2 make up)
:P

izan-->>
btol ty.
Dan hanya yang hebat yg mmpu prtahankannya.
Siapakah yg hebat antara kita?
mmpukah kita?

nohas said...

Salam Maal Hijrah 1431..

Akak suka tazkirah Hijrah Rasulullah SAW oleh Ustaz Haron Din..syukran..

Puteri said...

afwan..
:)