© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, October 23, 2011

MyKad baru mulai 2012


(Bernama) The National Registration Department (NRD) will introduce a new MyKad with state-of-the-art security features starting January next year, Home Minister Hishammuddin Hussein said.

Hishammuddin said the new MyKad would have enhanced security features, especially the chip, which will have tamper-proof elements to prevent falsification, an issue raised...... by some.

"The Mykad with new structure which is of a higher quality will meet the security requirement and will be suitable for changes in time, situation and future challenges," he told reporters here today after launching the new MyKad structure here today. (MalaysiaToday: http://malaysia-today.net/mtcolumns/newscommentaries/44150-nrd-to-issue-new-mykad-starting-january-2012-says-hishammuddin)

Pemohon baru akan diberikan MyKad baru mulai tahun depan, manakala pemegang MyKad lama boleh menukar kad lama mereka dengan yang baru.

Menurut beliau, usaha pengeluaran MyKad oleh JPN dilakukan secara telus menerusi tender terbuka bagi mendapatkan yang terbaik dengan kos yang paling kompetitif.

Pengeluaran MyKad baru itu merupakan usaha berterusan JPN untuk memperbaiki perkhidmatannya, selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang telah digariskan oleh Kementerian Dalam Negeri.

JPN juga akan meneruskan program 'Outreach' menggunakan unit-unit bergeraknya untuk mengesan rakyat Malaysia yang masih tidak memiliki MyKad terutama yang tinggal di kawasan pedalaman.

Hishammuddin berkata, sejumlah RM7.5 juta diperuntukkan untuk unit-unit bergerak itu. (MStar: http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=%2F2011%2F10%2F15%2Fmstar_berita%2F20111015150509&sec=mstar_berita)

4 comments:

Cikli said...

the art of deviation

Cikli said...

the art of deviation

tehr said...

nanti ada masa kita pakat2 serang jpn
gambar sekang ni lebih hensem
hehe

akubiomed said...

Harap ini tidak timbul lagi masalah cip tidak boleh dibaca dan Mykad terkopak