© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, December 22, 2009

macam-macam

Macam-macam saya nak tulis dalam entry ni, sama dengan tajuknya.. Sebab macam-macam perkara, even peristiwa, dan pelbagai lagi yang dilalui sepanjang dua tiga hari ni..

Pengunguman:
1-
Entry ini agak panjang.
2- Tazkirah maal hijrah - part 3 akan bersambung pada esok hari, insya-Allah.

Mari mengundi!


Ini versi kempen semperna
contest yang telah dianjurkan oleh seorang jejaka yang begitu bermurah hari iaitu Bro Syukri atau nama glamournya ialah Framestone. Er.. diharapkan ada diantara kalian yang sudi untuk mengundi saya (bodek2).

Camne nak undi? Senang saja. Mula-mula,
click link blog Bro Syukri di sini, Lepas tu, taip "BFundi 9" (saya calon no 9), lepas tu submit. Abes. Senang kan? Anda boleh mengundi sehingga tiga calon. Pilihlah mana yang berkenan dihati.. Dan paling penting, jangan lupakan saya! ;-)

Seseorang...

Saya terserempak (ke terjumpa, ye?) dengan dia di
Konvensyen @ PWTV baru-baru ini. Sebenarnya bukanlah perkara luar biasa, cumanya dia agak familiar pada pengamatan saya. Lalu saya berani-berani (kebetulan dekat dengan tempat dia duduk) bertegur sapa dengan dia.

+ Anak Us. Tahir?

- Bukan

(Alamak, segan mula terasa. Muka seiras je ke?)


- Dia orang mana?

(Dia bertanya. Wahh... Versi nakal, he.he..)

+ Kedah

- Awak?

+ Kedah
- Kedah kat mana?

(Banyak pulak dia tanya. Saya mengomel-ngomel dalam hati. Tapi suka, kua.kua.kua)


+ Sungai Petani

- Dekat dah tu. Saya pun Sungai Petani jugak. Dekat mana?

(Eh.. entah-entah betul dia orangnya. Cuma mungkin tersalah teka bapanya tadi kot.. Ups, anak siapa ya?)


+ Bakar Arang

- Kat mana?

+ Taman Sentosa, dekat dengan Masjid Bakar Arang.

- Saya dulu selalu juga ke Masjid Bakar Arang

+ Ek? Ayah saya biasa pergi jugak

- Siapa nama ayah?

+ Ahmad

- Ahmad bin..?

+ Ahmad bin Daud

- Adik Azim eh?

+ Ha? Ha'aa..

(Alamak (lagi sekali)! Kawan abang saya pulak daaaah.)


Lepas tu dah tak ingat cakap apa. Segan la pulak. Rupa-rupanya kawan abang. Patutlah
familiar semacam. Adeh.. He.he.. Saya pun kembali ke tempat duduk saya. Dua baris dibelakang dia. Hu...

Habis prog, saya ada mengambil gambar dia bersama rakan-rakan USIM (lelaki) yang juga pergi ke PWTC hari tu. Takkan lah dengan saya pulak! Hui..


Semalam.. abah, mak dan kak yah pergi kenduri area kawasan saya. Saya tak ikut sebab saya nak keluar dengan Laila, beli barang untuk program sekolah rendah kami nanti.


Lepas tu.. Waktu minum petang, abah cakap..

- Anak Cikgu Jamil, Khalil ada tadi kat kenduri

(Tiba-tiba teringat pada orang itu. Hah, sahlah dia orangnya! Patut-patut-patutlah lagi familiar. Mak ayah dia kawan mak ngan abah saya jugak! Ayok.. gane ble terlupe waktu tu..?)

+ Oh? Khalil Husaini?
(Saya teringat namanya Husaini saja, tu pun tanyakan pada er, budak USIM itu hari. Sape tah nama orang tu? Ops..)

- Haa.. yang tegur tanya cik hari tu..
+ Aa..
(Ha.ha.. Saya yang tegur dia dulu, sibbek.. :D)

Nasib baik jugak tak pergi kenduri tu kan? Macam segan je kalau terjumpa dengan dia. He.. Atau, seharusnya menyesal sebab saya tidak pergi? Errr...... Hu... No comment yet :P


Cerita tentang abah


Abg Jo merupakan peniaga restoran di tingkat bawah sekolah rendah saya. Baru-baru ini, saya dan Laila singgah di restoran Abg Jo. Abg Jo kenal ayah saya. Boleh kata agak rapat.


Mahu taknya, sejak abg saya Azim (kawan si Khalil tadi,) belajar di sekolah tu lagi abah kenal dengan Abg Jo. Abg Jo pun kenal abg saya. Masa abg saya sekolah tu, dalam tahun 90-an.

Lepas tu sambung pula dengan kakak saya sehingga tahun 1996 lebih kurang. Saya pula menjejakkan kaki ke sekolah tersebut sehingga tahun 2000 (darjah 4-6). Tentu kenal baik, kan?


Abg Jo pesan supaya saya menyampaikan salamnya kepada abah. Kata Abg Jo, dia nak je datang rumah saya, lawat abah yang sakit (tapi semakin beransur pulih, alhamdulillah).. Tapi abah selalu menangis bila ada kawan-kawan dia datang melawat.


Hari tu pergi kenduri di kampung tok (nenek). Bila sampai ke rumah tuan kenduri, ramailah yang datang menegur dan menyapa. Tambah lagi kampung kan ramai adik-beradik, saudara mara belah mak dan tok, rapat jugak dengan abah. Cakap sikit ja air mata abah mula bergenang.


Manakan tidak. Dulu semasa abah masih sihat, abah selalu jalan-jalan di kampung ni. Bertegur sapa. Kadang-kadang solat berjemaah di surau kampung. Pernah juga menjadi imam di sini. Pastinya ramai yang mengenali abah.


Bila ramai yang menyapa... Bila abah mahu bercakap.. Nada abah sebak.. Saya juga ter-menangis melihat abah mengalirkan air mata. Tapi segera disekat. Eh? Disekat? Ada pulak. Dikesat....


Laila juga ada bertanya saya: "Macam mana abah hang? Apa hang rasa bila abah hang sakit? Yalah, abah hang kan segalanya bagi hang.. Hantaq pi sekolah, bla3...,". Saya menjawab dengan pendek: "Sedih,". Apa lagi jawapan yang ada?


Mulanya Laila memarahi saya. Bukan marah. Tapi agak terkejut bila tahu dari Cikgu Shun (guru sek. rendah kami) yang abah diserang strok
tempohari. Saya cuma memberitahu dia dan teman lain, abah sakit, masuk wad.

Tapi memang masa tu, saya pun tak tahu sakit apa. Doktor pun belum memberi sebarang pengesahan. Bila dah disahkan.. Mungkin saya terlupa untuk beritahu rakan-rakan. Maaf ya kawan-kawan semua..

Saya pun terkejut juga bila Filzah dan Amirah (kawan sek. ren yang turut belajar di USIM) cakap dengan Laila, benda yang sama; saya cuma bagitau abah jatuh sakit.


Tadi, saya sampaikan salam Abg Jo kepada abah. Abah bertanya tentang Abg Jo, nada abah sebak. Saya rasa serba salah. Saya tahu abah mahu menangis, tapi abah tahan..

Saya nak bagitau mak, yang Abg Jo bukan tak nak datang rumah, tapi dia tak nak tengok abah sedih.. Dia tak nak abah menangis... Tapi saya tak cakap pun benda ni dengan mak... Takut abah terdengar.

Sekian entry untuk hari ini..
Ada yang agak emotional sedikit..

10 comments:

zuwairiaiman said...

bapak aaaa entry panjang siot... lengoh mata nengok nye hehe tap best u pandai story taller... i like your determination anda way you keep me stying here, keep up the good work.. i support you...

Puteri said...

zuwairiaiman-->>

oh? he.he..
lot of thanks..
thanks 4 spporting me

trharu.. :)

iEn said...

sign up je kat fb heheeh :D

p/s: good luck with de contest

Puteri said...

cikien-->>

thanks..
voting me or not?
hu.hu..

mls la wat fb.. fs pun tah hape2
xlarat jga...
he,,

iEn said...

leh lihat alternatif lain di fotopages ien. Tapi xabis lagi upload ler, internet slow

Puteri said...

owh?
ok..beklah!

nohas said...

Siapa yg tak sedih, org yg disayangi, sakit strok..semoga tabah menghadapi ujian Allah SWT..bagi abah & keluarga puteri..

Hmmm..kwn sekampung ye..pusing2 nanti jumpa jugakanns..

Puteri said...

nohas-->>

ya.. trima ksih :)

org2 kmpung....
he.he

Unknown said...

puteri,

semoga berjaya...

haaa... ni yg nak mengusik..... org tua2 kata kalau secara tak sengaja... jodoh namanya.... tak sengaja ke...agegege...

Puteri said...

izan-->>

trima ksih! :D

jdoh..
err..

he.he.he
(malu2 knon)