© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, March 27, 2011

Contest SHORT STORY of 20 WORDS - me, my self & love

~ menjawab tag dari Cikli ~


contest anjuran cik Aiza

AYIN

Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Ayin duduk di birai jendela menikmati permandangan yang terbentang di halaman rumah. Matahari yang memancar tidak terasa bahang kerana rumah Ayin terlindung oleh pokok-pokok yang ditanam kerajaan di tepi jalan, bagus juga fikir Ayin.


Pak Mat, bapa Ayin baru pulang dari Pejabat Tanah, urusan geran tanah arwah datuknya dahulu yang tidak berumur panjang, mati belum menjangkau 70 tahun. Pak Mat memarkir keretanya sebelum masuk ke dalam rumah. Mak Minah, ibu Ayin tersenyum-senyum menanti di pintu ruang tamu, menyambut kepulangan sang suami.


Mak Minat cepat-cepat mengajak Pak Mat dan juga Ayin untuk ke dapur, menikmati hidangan minum petang yang disediakannya. Kek koko kukus yang dimasak bersama cip coklat, menjadikan ianya lebih sedap dan enak dimakan panas-panas.


Juadah istimewa ini diilhamkan Mak Minah semasa percutian mereka sekeluarga ke Pulau Langkawi tiga tahun lalu. Walaupun rasanya tidaklah sehebat yang dibuat oleh hotel di sana, namun boleh tahan jugalah, Mak Minah berbangga dengan bakat yang dimilikinya, air tangannya sentiasa jadi.


Malam itu, Ayin masih menjadi peneman setia jendela kamarnya. Diselak langsir hingga menampakkan bulan dan bintang-bintang yang bersinar. Entah bagaimana, Ayin teringat peri bahasa yang menggambarkan seorang perempuan atau wanita yang cantik sebagai 'bagai bulan dipagari bintang'. Ayin ingin dirinya seperti bulan, yang cantik, dipuji umat manusia.


Ayin melihat cincin yang tersemat dijarinya. Bukan pemberian tunangan atau teman lelaki yang tercinta, namun dibelinya sendiri kerana tiada sesiapa yang sudi untuk membelikannya. Banyak jugak duit yang telah dihabiskannya untuk sebentuk cincin bertakhtakan permata itu. Ayin mengelamun jauh hinggalah gerimis mulai turun, perlahan dan kemudiannya lebat. Ayin menutup jendela dan terus ke katilnya, bersedia untuk mengelamun lebih jauh.!


Tagged: Zik & Benrauf. Hehe..
Kawan-kawan nak join? Jom-jom.

Nota:

" Once you're tagged or volunteer to join this contest.. You need to write a SHORT STORY about 20 words that given.. At last, you need choose 2 people to be tagged.. Hopefully the person who be tagged must give some cooperation.. And it’s really mean to who are tagging.. If I tag you, it's because I want to know more about your talent in writing SHORT STORY.. And the words are:

Love
Money
Car
Island
Cake
Mom
Dad
Special
Ring
House
Cook
Eat
Woman
Road
Moon
Stars
Sun
Wind
Death
Smile

You can use that 20 words random list and also can write it either in English or Malay.. Good luck"

7 comments:

Cikli said...

ayin....

Puteri said...

Cikli -->>

he.he.he..

Puteri said...

toyolkiut -->>

isk.. nama tuu.. serramm..

hehe

CikAizA said...

all the best dear...

terima kasih cz joined my contest..

Puteri said...

aiza -->>

haip!
tq :)

tehr said...

main sambung cerita ke ni, puteri?
memang perlukan bakat ni
selamat bercerita untuk semua

Fahmi said...

bagai bulan dipagar bintang ya... :-)

best gak baca cerita pendek nie... :-)