© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, April 17, 2011

contest - kenangan zaman sekolah



Ilias mencari-cari kelas bakal pelajarnya. Tingkat atas, atau bawah? Sekali sekala dia mengeluarkan jadual kelas yang baru diperolehinya. Bimbang tersalah kelas. Maklumlah kali pertama dia bakal menjadi guru di salah sebuah sekolah yang agak ternama di Nilai, Negeri Sembilan. Manakan tidak popular sekolah ini, matapelajaran Teknologi Maklumat menjadi subjek wajib setiap pelajar. Dan Ilias bertanggungjawab mengajar Teknologi Maklumat 2 kepada bakal pelajarnya.

Setelah beberapa minit mencari kelas, akhirnya Ilias menemui kelas 5 A.

"Assalamualaikum, kelas Teknologi Maklumat?" Tanya Ilias, untuk kepastian.
"Ya!" Beberapa orang pelajar mengiyakannya.

Ilias melangkah masuk dan memperkenalkan diri. Kelas minggu pertamanya akan dimulakan dengan perkenalan bersama pelajar. Tak kenal, maka tak cinta, kan? Sempat lagi Ilias bermonolog sendirian.

Tidak ramai pelajar dalam kelas 5 A. 20 orang sahaja. 6 lelaki, 14 perempuan. Semua pelajar memperkenalkan diri, Muhaimin, Ameng, Sulhi, Wasie, Jali, Faiz, Hakimah, Husna, Hafizah, Atikah, Sally, Fatimah, Waheeda, Hartini, Farhana, Zalina, Adila, Rozita, Asma dan Khadijah. Ilias cuba menghafal nama-nama pelajarnya.

Setelah sesi perkenalan selesai, Ilias mengambil keputusan untuk memulakan sedikit pengenalan terhadap subjek yang akan diajarnya. Ilias menerangkan bahawa pada tahun ini, para pelajar akan didedahkan dengan Microsoft Access dan Microsoft Publisher. Sedikit sebanyak Ilias mengaitkan kembali dengan Microsoft Word dan Microsoft Power Point yang diambil pelajar semasa mereka berada di tahun 4, mengikut silibus sekolah.

Setelah Ilias menerangkan serba sedikit pengenalan, Ilias membuka peluang kepada pelajar untuk bertanya jika ada yang kurang difahami mereka. Dan ada seorang pelajar mengangkat tangan untuk bertanya.

"Sir dah kahwin belum?" Fatimah bertanya. Satu kelas ketawa. Manakan tidak, sibuk Sir Ilias mengajar, di luar topik pula dia bertanya.

"Dah" Pendek Ilias menjawab.

"Alaa..." Celah Farhana dan Adila, berpura-pura kecewa. Iyalah, Sir baru mereka ini ada rupa dan bergaya. Paling menarik kacamata yang digayakannya. Ilias tersenyum dan tergelak kecil. Nakal juga budak-budak 4 A ni.

Ilias pasti, kelasnya nanti tidak akan kering gusi dan tidak me-mengantuk-kan budak. Dalam diam, Ilias gembira kerana pelajar-pelajarnya bukan pendiam, sebaliknya menceriakan.

***********************
Nota:
- Isq, tiba-tiba macam tak pandai nak bercerita.

6 comments:

Puan Nurussalwa said...

as'salam..
thnx join ye. :)
n, memang seronok kalau dapat murid2 yang cria.

=)

tq n gud luck.

Puteri said...

nuruddalwa -->>

w'salam..
hehe..
mekasih gak
:)

Fahmi said...

hehe... lama dah tak baca karangan gini... asyik menulis blog sendiri guna bahasa pasar jek... :-)

erm, kat atas kelas 5A tapi kat bawah tu kelas 4A... :-)

saya tak minat sgt nak menulis style macam nie... lagi2 bila ia melibatkan tatabahasa... hehe tak berapa nak tau nak guna gane... :-D

Puteri said...

fahmi -->>

hohoho...

5 A skrag
4 A cite ttg subjek yg bljar thun sblum tu..

ngeEE

tehr said...

ngajar budak ceria macam ni memang best
tapi kalau salah gaya kawalan
pelajaran pula ntah ke mana hilang
hehe

Cikli said...

last minit tag pun jadi...