© Hakcipta adalah terpelihara.

Thursday, June 07, 2007

bangunlah dari tidur

Wahai diriku yang lena…
Bangunlah dari terus hanyut dalam mimpi dunia dan cinta yang fana…

Puteri :
Tapi.. hati manusia..bukan. hati lelaki sukar diramal. Dulu selalu jugak berhubung, msg, kol.. tapi dia dah tak hubungi saya lagi sekarang.. msg pun tak balas.. terasa sangat..

K.fzh :
Hmmm..patutla. Maybe dia bz kot.. ftmh jangan camni.. ingat Allah banyak2.. Rindu untuk manusia itu datang dari syaitan.. Jangan kalah kepada syaitan.. Pernah dengar tak, “bertasbih bila bercinta”..

Puteri :
Astagfirullahal azim.. haa.. baru celik mata. Fuh.. sibbek k.fzh cakap camtu.. dia bukan bz, sebelum ni bz mana pun dia akan hubungi saya. Mungkin dia tak sukakan saya kerana ketidaksempurnaan saya, tidak menepati citarasa dia kot.. tapi dia tak perlu menipu saya, kan?

K.fzh :
Manusia memang macam tu.. selalu bagi harapan.. bila dah kita mengharap..jadi macam tu la.. sebab tu, bila kita sayang manusia ni kena banyak beringat.. kalau teringat sangat.. tak boleh kat buat macam mana dah, ambillah wudu’, baca quran.. insya-Allah, rasa tu akan kurang sikit, hati pun akan tenang sikit.. minta maaflah, k.fzh tak pandai nasihat bab ni koz k.fzh pun macam ftmh gak. Ni ja yang k.fzh boleh cakap..

Puteri :
Sebenarnya saya dah hampir lupakan dia sebelum ni.. tapi dia ada cari saya balik.. saya tak faham betul la. Tapi saya nak tahu dia anggap saya siapa? Tapi… hmm.. biarlah, kan? Yang ni yang terbaik.. benarkah?

K.fzh :
Sesuatu yang tiada kepastian memang semua orang tak suka.. kita nak juga tahu apa nilai kita dihati dia dia kan? Tapi kan.. kalau dia betul2 dengan ftmh, insya-Allah takkan ke mana.. kita sendiri pun boleh nilai siapa kita pada dia dari cara dia layan kita kan? Terpulanglah pada ftmh nak buat apa, tapi lebih baik kita jauh dari bab2 camni kalau taknak masalah berlanjutan..

Puteri :
Ya betul tu.. terima kasih ya.. boleh cakap apa2 lagi yang boleh buat saya takkan terfikir pasal dia lagi? Pasal perasaan saya terhadap dia? Pasal kenangan…

K.fzh :
K.fzh dulu pun macam tu gak gak ftmh.. bila kita dah sayang dia, memang la susah sikit nak tinggal.. tapi, mintalah dari Allah supaya dipermudahkan niat kita tu.. minta kedamaian dari-Nya, ye? Bagi k.fzh, kita janganlah mengharap pada sesuatu yang tak pasti.. kalau dia betul2 nak, dia akan kembali jugak.. satu ja yang penting.. ingatlah Allah selalu, rebut cinta-Nya dulu, k?

Puteri :
Ya.. apa dikejar cinta insan yang belum pasti berbalas, sedang cinta Tuhan sudah pasti akan terbalas….

K.fzh :
Ftmh.. kita budak agama.. belajar agama.. tahu batasan cinta sesama makhluk ni.. sampai masa serah diri dan cinta pada yang halal sahaja.. ini hubungan yang diredhai-Nya.. maybe ada yang tak kena pada hubungan ftmh dengan dia.. elok kah ingat dia lebih dari Allah? Mana letaknya cinta kita pada Allah dan rasul-Nya? Berdoalah pada Allah supaya dipermudahkan dan diberi kedamaian.. ingat tak lagu ni? “Ya Allah, jika dia benar untukku, dekatkanlah hatinya dengan hatiku.. jika dia bukan milikku.. damaikanlah hatiku dengan ketentuan-Mu..”

Puteri :
Ya Allah..ingat, ingat sangat lagu tu.. yang mampu buat ftmh bertahan dari menghubungi dia.. insya-Allah lepas ni berjaya untuk tidak mengingati dia.. amen.. tapi.. satu lagi masalah saya. Saya pernah kol dia baru2 ni selepas lama buat taktahu pasal dia. Tu pun sebab ada kenalan bagitau yang dia sakit. Saya jadi..entah.. risau.. susah hati.. jadi saya kol dia, alhamdulillah dia dah ok. Dia cakap memang baik dengan saya. Macam dulu2. saya tanya dia +rindu saya tak? –ya..rindu +tipu.. –betul, kalau tak tak jawab kol +awak sayang saya? –sayang awak…

K.fzh ;
Ye ke.. jadi, apa yang ftmh rasa? Masa kol tu?

Puteri :
Tentula rasa suka.. tapi.. kawan2 dia cakap yang dia ni pendiam., pemalu. Entahlah. Saya konfius. Tak faham. Tapi, kenapa dia perlu menipu saya kalau tak rindu saya? Tak sayang saya? Dia tahu perasaan saya terhadap dia.

K.fzh :
Soalan ftmh tak habis tu.. sepatutnya teruskan lagi..Tanya dia.. +sayang sebagai apa? Sebab..sesetengah orang..dia sayang tapi tak tahu sayang sebagai apa.. sekarang ni ikut ftmhlah nak buat keputusan apa pun koz semuanya terpulang kepada ftmh sendiri.. tak salah nak sayang orang. Kita hanya insan biasa yang dikurniakan naluri untuk sayang dan disayangi.. tapi yang penting, letak Allah sebagai yang utama..

Puteri :
Tapi..dia kan tahu yang saya sukakan dia. Takkan dia tak faham soalan saya tu macam mana. Memangla kadang2 saya cakap +ape ni.. lupekan kawan.. tapi..takkan dia ingat saya main2 bila saya cakap saya suka dia? Macam tu ke?

K.fzh :
Nasihat k.fzh, jangan terlalu mengharap sangat eh? Tak apa, kalau dia betul2 serius, ftmh akan nampak gak nanti.. Thanks sudi kongsi dengan k.fzh.

Puteri :
Eh. Sepatutnya ftmh la ucap, terima kasih sebab k.fzh sudi berkongsi pasal ni dengan ftmh.. terima kasih ya..

K. fzh :
La syukran ‘ala wajib.. at least k.fzh yang dipilih untuk dikongsi masalah ni..

**************************
Syukran jazilan buat kak fizah (Hafizah bt Ali) yang merupakan kakak senior puteri semasa di sekolah menengah (MMKM) dan kini senior puteri di universiti (USIM).. Ana kalah kepada lamunan yang dulu dengan terus diulit mimpi.. ah.. bangunlah dari tidur dan usirlah lamunan dari terus menghampiri, jangan tewas lagi!


thanks utk diya jugak..

2 comments:

aria ayumi said...

u r welkam pu3... betul ape yg kak fizah cakap tu... kadang2 kite syg ssorg.. tp xtahu sayang sbg ape... anyway, yg pu3 tanya psl link tu...
pu3 try tengok kat entry ade EDIT HTML dan COMPOSE sebelah menyebelah kan... yg kite dok guna slalu tu, COMPOSE. so, pu3 just klik kat EDIT HTML. then masukkan link html yg mcm kat template blog pu3.

puteri said...

ya..mekasih