© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, August 26, 2007

debat intrafakulti


Hari ni merupakan hari pertama bagi tahun ini Fakuti Syariah dan Undang-Undang (FSU) USIM mengadakan debat intrafakulti. Tujuan utama debat intrafakulti ini adalah untuk mencari pendebat yang terbaik untuk masuk ke pertandingan debat interfakulti dan FSU merupakan satu-satunya fakulti yang menganjurkan debat intrafakulti sebegini. Tahniah dan syabas FSU!

Saya juga menjadi peserta di dalam pertandingan debat ini. Sebenarnya, inilah kali pertama saya menyertai debat, menjadi pendebat! Hmm.. mulanya agak teragak-agak untuk menjadi wakil. Sesi pertama, saya hanya menjadi simpanan sahaja. Mahu melihat bagaimana cara berdebat terlebih dahulu (yang bahasa arab dulu tengok gitu2 je, dan..tak faham sangat pun – itu yang utama ;)).

Ada tiga kategori, bahasa melayu, arab dan juga english. Saya mencuba bahasa melayu (je) dahulu. Menimba pengalaman, mungkin.. =) Ahli kumpulan saya (FF), zafirah (FF), nazmi (FF) dan afendi (SU). Saya dan zafirah merupakan rakan sekelas dan nazmi merupakan rakan sekuliah kami (baru kenal masa nak debat ni). Afendi pula berlainan course tapi juga di bawah FSU (saya kenal dia sebab kami sama2 bekas pelajar Tamhidi USIM).

Usul sesi yang pertama adalah “Kandungan Internet Tidak Wajar ditapis”. Kami (saya memerhatikan sahaja) mewakili pihak kerajaan memfokuskan internet tidak wajar ditapis kepada para pelajar terutama mahasiswa. dan alhamdulillah. Usul kami diterima. Sesi kedua, usul bertajuk “Gaji Lumayan, Kerja Berkualiti” dan yang ketiga, “Hak2 Ibu Bapa Mengatasi Hak2 Anak2”.

Sesi kedua. Kami berada dibarisan pembangkang. Inilah kali pertama saya berhujah. Huh..macam mana agaknya ya? Alhamdulillah, ok. Kami mempunyai isi2 dan bagus dan menarik. Premis kami adalah “Gaji Lumayan, Kerja Tidak Berkualiti”. Kami (saya sebagai timbalan ketua pembangkang) kaitkan dengan isu rasuah, pecah amanah dan sebagainya. Tajuk ini agak menarik. Kami membuat beberapa celahan ketika kerajaan berhujah.

Ketua pembangkang :
gaji lumayan, kerja tidak berkualiti merupakan punca berlakunya rasuah.


Perdana menteri :
kerajaan telah meningkatkan sebanyak 17% gaji pekerja bla3…. Apabila gaji meningkat, hal ini mampu mengelakkan berlakunya rasuah. Bla3..

Ketua pembangkang : (barangkali kerajaan tidak memahami soalan kami)
jika begitu, mengapa rata2 yang terlibat dengan rasuah adalah pihak atasan yang mana mereka mempunyai gaji yang lumayan?

Perdana menteri :
apakah buktinya?

Timbalan pembangkang :
akhbar sendiri telah mencatatkan 617 pekerja dari sektor kerajaan terlibat dengan rasuah dan 20% daripadanya adalah dari pihak atasan. Bukan kami yang mengeluarkan fakta sedemikian dan adalah sedia maklum bahawa akbar2 itu milik kerajaan. Ini membuktikan bla3..

Seterusnya pihak kerajaan (TPM) ada menyebut tentang CCTV yang dipasang memantau pergerakan pekerja dan ini menjadi satu lagi mata bagi kami untuk dijadikan hujah.

Ketua pembangkang :
merujuk kepada CCTV yang disebut oleh pihak kerajaan, ini bermakna berlakunya rasuah dan seumpamanya, kerana itu ianya dipasang. Bukankah ini cukup membuktikan adanya kerja yang tidak berkualiti?

Timbalan PM :
CCTV dipasang tidak semestinya kerana berlakunya rasuah, bla3.. memantau pergerakan pekerja dll…

Ketua pembangkang :
Bukankah ia bermakna berlakunya kerja yang tidak berkualiti sedangkan gaji adalah lumayan apabila pergerakan pekerjanya ingin dipantau dan dikawal? Kita lihat contoh pekerja buruh, mereka melakukan kerja yang berkualiti, namun gaji tidak lumayan.

Apa lagi saya tak berapa ingat. Hehe.. Tapi pihak kerajaan menyokong usul mereka dengan mengatakan gaji lumayan ini membangunkan negara dan sebagainya. Contoh, KLCC.Pembangkang ketiga membidas : KLCC turut dibina dan dibangunkan oleh pihak buruh. KLCC itu sendiri bukti yang sangat dan terlalu jelas bla3..

Hmm.. saya ingin memuji pihak pembangkang (kumpulan sendiri) dalam hal ini. Kami mempunyai ide (ejaan idea yang baru, kan?) yang bagus namun, mungkin kami tidak menyampaikannya dengan sebaik mungkin. Kemahiran bercakap dan berhujah kurang, kata Yang Di Pertua. Lalu.. premis kami ditolak ;(

Dan akhir sekali kami berada di barisan kerajaan, saya sebagai Timbalan PM. Hmm.. kurang berminat untuk berkongsi topik ini.. :D Esok final. Kami tidak terlibat. Hanya akan menjadi penonton. =)

**********************************
1- PM : nazmi, TPM : zafirah, MP : afendi
2- KP : nazmi, TKP : saya, PK3 : afendi

3- PM : nazmi, TPM : saya, MP : afendi

No comments: