© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, April 20, 2010

sudah sampai serukah?

Kahwin, sape taknak kawen? Bila muncul seseorang, ikhlas berkenalan, mahu menjalinkan ikatan suci, perkahwinan yang diredhai Tuhan. Siapa tak hendak? Apa mahu menolak takdir? Daripada ber-couple, lebih baik ber-kahwin, kan baik tu. Dapat jugak pahalanya,..


(pic: taken from Nurul Mahfuzah
credit to huzai al-yahya)


Tapi, ini bukan kes saya lah, huU.. (ha.ha.ha).


Seorang teman, mengadu kepada saya "Macam mana ni, rasa macam baru sangat-sangat berkenalan. Dahlah tak pernah berjumpa. Setakat tengok gambar saja,". Saya namakan dia Aiza.

Dari apa yang saya perhatikan dari si jejaka yang disebut (saya namakan dia Afiq), saya tidak sesekali menafikan kejujuran dan keikhlasan dia untuk mem-permaisuri-kan teman saya tu... Cumanya... Erm..

Kata jejaka itu, dia dah pernah bercinta sebelum ini dan pernah ditipu. Perkara ini bagi saya mungkin benar, malah kebarangkalian benar adalah tinggi. Sebab orang tu agak popular, agak ber-nama (alias ternama, tapi tak berapa kot, he.he).

Rata-rata gadis yang mengenali dia cumalah ingin mengambil kesempatan di atas ke-ternama-an beliau, bukan kerana ikhlas mengashi dia.

Dan jejaka itu mengajak teman saya berumah-tangga sekiranya teman saya itu bersetuju; hujung tahun ini. Dua bulan lagi dia akan datang ke rumah teman saya itu bersama ibu saudaranya (dia tidak lagi mempunyai sesiapa, ibu bapanya sudah tiada, begitu juga kakaknya beberapa tahun lalu).

Pesan saya pada teman saya itu "Bilang sama dia (tetibe campo indon sikit, ha.ha), jangan cakap lagi tentang bertunang atau bernikah. Lepas dia datang ke rumah bersama ibu saudaranya, barulah bincang semula tentang perkahwinan,".

Iya, kalau ikut pesan Nabi S.A.W, seorang lelaki sebelum meminang seorang gadis, dia perlu melihatnya terlebih dahulu, bahkan disuruh melakukannya (melihat bahagian bukan awrat; muka dan pergelangan tangan).

Erm.. macam mane ek? Apa pendapat kalian? Sudah sampai seru Aizakah? Terima? Atau postpone dulu lamaran Afiq? Atau... atau bagaimana?

15 comments:

izan said...

rasa mcm nak makan nasi minyak ajer.... kat restoran belakang opis t/hari nanti... jom..

tunbegia said...

sungguh sonok nak kawen kanns, ;-)

salamm,

suri said...

hihih terinagt masa si dia ajak kawin dulu..kat dataran ampang..hehe

nohas said...

Jgn terburu-buru..persiapan mental penting..

puteri said...

k. izan -->>

jom makan nasi + minyak + dll
= nasi goreng

:)

puteri said...

tunbegia -->>

ye, sonok klao dh...
he.he

puteri said...

k. suri -->>

dataran ampang?
waa....
msti sweet kn,,


nk plih dtaran mrdeka lah..
ble x? ha.ha
xpun pntai mrdeka ke...
'cinta pantai merdeka'

:D

puteri said...

k.nohas -->>

iye.. itulah juga saya kabo kan kepada teman saya tu..

trima ksih kak ;)

DrSinga said...

bila puteri nak ber-putera??
:)

suri said...

salam selasih..
ni pun dah malam..huhu..bsok ahad daa.

kwn nak kwin..trma je la..heheh

baik cari org yang suka kan kita..nti kita tak rugi tika kcwakan klk..huhu

puteri said...

DrSinga -->>

bila putera turun dari kayangan dan datang ke mari,,..


;)
;)

puteri said...

kak suri -->>

iya.. betol tu..
tp..
erm..

mcm ad skit krguan d cni..

krguan akn ttp ad
slgi si 'afiq' tu tak dtg brjmpa
brsu muka utk kli prtama

suri Cahaya Cinta said...

si afiq..haha.. tu ke orgnya..hehe nice nick name ..

puteri said...

ini kes kwan kak suri
:)

bukan saya lah..

saya cuma 'dia' je dlu...
he.he

puteri said...

p/s k. suri -->>

kalau 'dia' ajk
xde nye nk tolak,,,..

;)
;)