© Hakcipta adalah terpelihara.

Friday, May 21, 2010

buat baik dibalas baik

Masihkah anda berpegang kepada kata-kata di atas? Adakah anda percaya? Sangsi? Ragu-ragu? Sesungguhnya, ia adalah benar.

Seperti janji Tuhan semesta alam; lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Bila kita berbuat baik dengan orang, orang pun akan berbuat baik dengan kita. Kita jujur dengan orang, orang jujur dengan kita.

Saya berbicara tentang pengalaman sendiri dan pemerhatian sepanjang perjalanan hayat yang telah berlalu dan sedang berlaku. Sekadar ingin berkongsi kebenaran sebuah hakikat.
- Saya pernah menghadiahkan teman saya sebuah novel motivasi awal tahun 2009, saya menerima hadiah novel sempena anugerah peserta bengkel terbaik pertengahan tahun yang sama.

- Saya pernah menghadiahkan teman saya sekotak coklat pada tahun 2007, saya menerima coklat daripada teman-teman yang lain pada 2009.

- Kawan saya curang kepada teman lelakinya, teman lelakinya juga begitu, walhal mereka masih in relationship pada ketika itu.

- Kawan saya break off dengan ex-nya yang lama. Kini dia bertemu teman yang baru. Teman barunya juga pernah break off dengan orang lain sebelum ini. (It is fair, right?).

Apa yang kita buat, itulah yang kita akan dapat, kan?
Yang berbeza hanyalah jarak masa kita menerimanya..

Hari ini, saya pulang ke kampung halaman. Bertolak dari KTM Batang Benar, ke KTM Seremban. Perjalanan tidaklah terlalu jauh, tetapi barang-barang yang agak banyak sedikit membebankan bahu yang memikul serta mata yang memandang.. HuUU..

Mungkin kerana itu, semasa di KTM Seremban, mahu berjalan ke Terminal One, ada seorang uncle berbangsa Cina menolong saya mengangkat beg saya. UPSS.. Actually segan. Bukan takut (tak terfikir langsung orang mahu melakukan perkara buruk; curi ke, seumpamanya..).

Demi melihatkan keikhlasannya mahu membantu (selain saya juga sedikit lega), maka saya menyerahkan salah satu beg saya kepada uncle itu. Dan kami pun berjalan dari KTM ke Terminal One.

Ada juga berbual-bual. Katanya, dia juga mahu ke Terminal One. Dia menghantar saya sehinggalah di depan bas shuttle ke Terminal Two (Bas untuk balik ke kampung di Terminal Two). Begitu baik sekali dan saya menjadi terharu.

"thank you uncle"
"ya, bye-bye" Dan uncle itu menghadiahkan senyuman..

Dia berlalu ke destinasi yang dituju, entah di bahagian mana saya tidak pasti. lalu kami pun berpisah di situ.

'Uncle, siapa nama?'
mahu bertanya, tapi hanya sampai dikerongkong sahaja... .

Kisah pagi ini membuatkan saya teringat pada tahun 2006 yang lampau (melampau tak ayat ni? he.he)..

Imbas kembali..

Masa tu saya pulang dari sekolah. Saya mahu melintas jalan untuk ke rumah saya. Di sebelah kiri saya ada seorang auntie berbangsa Cina. Usianya saya kira, em.. mungkin lebih kurang 40 tahun..?

Saya sudah melangkah 2-3 tapak ke hadapan untuk melintas. Saya menoleh, auntie itu masih di tempat yang sama. Maka saya berpatah balik ke tempat saya berdiri tadi.

"Auntie, jom lintas" saya menyapa.
"Saya sudah tua, jadi mau lintas jalan pun takut-takut"
"Tak apa, marilah" (ayat buku je, cakapnye tak ingat dah..)

Saya menghulurkan tangan kepada dia. Dia lekas-lekas memengang lengan saya. Tapi sebelum itu saya bertukar posisi. Tadi dia berada di kiri saya, sekarang saya pula di sebelah kirinya.

Iya lah.. Lebih selamat untuk dia. Kalau kene langgar, saya yang akan kena dulu kan,,..(mohon dijauhkan oleh Allah).

"you are good girl" ucap untie itu selepas kami selamat melintas jalan.
"thanks! take care!" saya hanya tersenyum...

Dan saya merasa sebak.. Oh Tuhan, sesungguhnya aku berterima kasih atas pertolongan yang Kau hadiahkan buatku. Sesungguhnya Engkau Maha Penolong, Penyayang lagi Benar dan tidak pernah memungkiri janji-Mu.

********************************
Saya tidak pernah membohongi dia semasa saya mengasihi dia. Saya juga tak pernah menduakan dia sepanjang tempoh itu, kerana saya percaya, saya akan dapat apa yang saya buat. Walaupun,, dia hanya menganggap saya kawannya yang paling baik..... .

4 comments:

suri said...

salam..
dah pulang ke kampung yer..lama ke bercuti..tak bgtahu pun..huhu..cdih rasa nian di tapak hati masih berbekam..huhu..

satu entri yang mnrik..buat suri terfkir berkali2.

penulisan puteri pun smkin baik dan bagus.
u are great person :)

Puteri said...

w'salam..

he.he

baru je semalam smpai kg,
lps abes prog n abes shooting utk teasel Cipta '10 nnt.. (wlaupun KIV aje... ;-))

trima ksih kak suri. =)

suri said...

tak perlah..apa pun ia satu berita yng hatus d banggakan juga..sb bila dah sampi ke peringkat ni pun dah kira ok juga :)

Puteri said...

hi.hi..
mekasih kak!
luv u :X :X :X