© Hakcipta adalah terpelihara.

Thursday, August 26, 2010

khutbah kontroversi VIII

~ Harussani - Hukum Doakan Kesejahteraan Bukan Islam ~

Mufti Perak, Harussani Zakaria menegaskan hukum orang Islam mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan untuk orang bukan Islam adalah haram apatah lagi apabila ia dibaca di dalam khutbah Jumaat.

Katanya, perbuatan mendoakan supaya orang kafir memeluk Islam amat digalakkan agama Islam namun menggunakan pentas khutbah Jumaat untuk berdoa seperti itu dilarang agama.

“Mendoakan supaya orang kafir mendapat kesejahteraan dan kebahagiaan adalah haram di sisi Islam. Berdoa mengharapkan orang kafir menerima dan memeluk Islam tidak salah tetapi tidak kena pada tempatnya jika dibaca dalam khutbah Jumaat,” katanya ketika dihubungi, semalam. – berita hairan.



Nota: Kalau bacakan yasin dan buat solat hajat untuk keling yang ini harus ke? Kalau PR buat semuanya haram. Kalau BN buat semuanya harus... Yer la kan.. kalau dah nama pun "Harus Sana Sini"... tukar jer nama "haram sana sini" kan lagi baik.

Sumber: bujang susah yang tak susah

15 comments:

fiddeOmar said...

aiseymen. yg ni takde pulak masuk berita dulu.

orange float said...

ooo begitu ya.... *menyimak*

puteri said...

fidde -->>

berita kan diorang yang punya

puteri said...

orange float -->>

namanya mmbuat rasa nak mnum air float lah.. he.he

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

entahla... benda kecik nak dibesarkan... riuh rendah politik sekarang nie..huhu

kawanlama95 said...

Berdoa sudah sepatutnya menginguti ketentuan yang berlaku dalam agama sehingga berdoa tidak sia-sia .Iyakan

salam semangat

cenya95 said...

Dunia oh dunia
Berdo'a dimana saja, bolehlah. asal pas saja do'anya.
salam superhangat

RasaHatiku said...

Assalamualaikum.
Kita bimbang kalau-kalau institusi fatwa/mufti telah dikawal oleh institusi politik yang akan menyebabkan hasil fatwa yang menyebelahi pihak berkepentingan.

Setakat ini nampaknya tiada respon dari mana-mana mufti berkaitan yasin dan tahlil di P.094.

Sebagai seorang yang belum sampai tahap memberi fatwa, saya tertunggu-tunggu juga apakah hukum yang sebenarnya dalam hal-hal sebegini.

Semoga hal-hal berkaitan hukum keagamaan tidak 'kelabu' dengan campurtangan politik.

TQ Puteri. Tesis dah OK ke?

kazen eli wong said...

wah..
lepas ni mesti tak salah dan boleh kalau kita doakan karpal singh dan kit siang dan eli wong kat masjid2 di kelantan..kat kedah..kat selangor..
tapi bukan dalam khutbah jemaat lah..
kat mana2 majlis agama , kat kenduri..kat ceramah..
agar mereka dapat hidayah...
tak salah kan...
kita aminkan ramai2...

puteri said...

zikr -->>

bila tak ada isu, yang kicil itu lah yang akan dibesarkan

puteri said...

kawanlama -->>

benar. malah berdoa itu disuruh oleh Allah, Tuhan sekalian alam. sesiapa yang tidak berdoa kepadaNya bererti sombong, ego dan angkuh kepada Yang Maha Mencipta.

puteri said...

cenya -->>

dalam susah dalam senang
ingat pada Tuhan

ya?
:)

puteri said...

rasahatiku -->>

waalaikumussalam.

benar. kerana sudah banyak institusi yang kelihatan lebih memberatkan kepada sebelah pihak.

lebih membimbangkan kiranya ada institusi agama yang mengeluarkan hukum kerana menjaga periuk nasi. moga dijauhkan Allah.

isu ESQ juga menimbulkan kekeliruan. saya lebih menyokong fatwa dari Wilayah.

tesis? he.he.. masih on progrees.. tengah buat chapter 3, dan menunggu komen supervisor ke atas chapter 2 yang hantar hari tu... :)

terima kasih
B)

puteri said...

kazen eli wong -->>

wah.. long term target tuhh
:) :)

btul2.. tak salah kalau minta mereka diberi hidayah kerana Allah sahaja yang berkuasa memberi hidayah..

pssstt.. jangan khutbah raya pulak
:)

ザ-sylver-shooter said...

hahaha