© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, September 19, 2010

yang tak terungkap

Hari ni pergi openhouse. Tapi taknak cerita tentang tu lagi. Nanti baru cerita dan upload gambar yang berkenaan. Juga tentang openhouse dan beraya di rumah kawan-kawan lama di kampung bandar Sg. Petani. Sebab, saya tak nak menulis hari ni.

Tapi tiba-tiba rasa nak menulis. Sebenarnya tak nak, tapi.. tulis jugak lah sikit. Sebab tiba-tiba sesuatu terlintas dalam pemikiran. Mungkin terkena 'renjatan elektrik' dari entry Cik KhaiZarien tentang 'rasa-rasa' yang pelbagai tuh.. He.he. Ohya, penulisan ini akan meminjam tafsiran dalam entry Cinta.Sayang.Suka.Minat. Boleh merujuk untuk penambahan maklumat.

Kenapa tiba-tiba nak menulis? Mungkin juga sebab ada ber-sms dengan kawan-kawan. Kawan sekolah menengah. Juga kawan di kampus sekarang. Dan dua-dua secara jujurnya adalah lelaki.


Yang kawan sekolah menengah tu.. Erm.. Kenal semasa tingkatan satu dan dua. Kemudian masing-masing berpindah sekolah. Tapi masih contact. Pernah juga sesekali bertemu apabila ada program atau lawatan. Ohya, dia tinggal di KL.

Suka? Mungkin suka. Tapi bukan minat. Sayang? Rasanya.. tak.

Kalau dia terbaca entry ni, mungkin dia akan terasa. Tapi yelah.. Pernah juga sewaktu dahulu dia ada 'berbasa-basi' tentang 'itu', tapi saya anggap dia bergurau. Sebab saya tak ada rasa yang 'itu'. Kalau tersilap gaya, mungkin dia berkecil hati. Tapi sekarang ok je, dah lama takde 'berbasa-basi' tentang 'itu'. Saya pun senang berkawan macam ni.

Yang kawan sekampus tu pulak.. Kawan sekelas sejak tahun satu, sem satu dulu. Masa mula-mula masuk USIM. Kemudian sesekali berlainan kelas dan sekarang sama balik. Dulu-dulu selalu juga sms. Tetang apa tak perlu cerita kot..he.he.

Lepas tu dah jarang. Dia banyak berubah. Bukan berubah tak baik. Berubah jadi lebih baik. Saya sangat respek. Tapi dia tidak melupakan saya. Masih bertegur sapa. Sesekali ada juga ber-sms walaupun tidak kerap. Kalau orang tanya siapa lelaki yang baik (akhlaknya), maka saya tak akan teragak-agak untuk menamakan dia.

Dia juga sama seperti saya. Ada juga sesekali 'khabar angin' yang tak enak tentang kami. Dia dengan kisahnya. Saya dengan kisah saya. Tapi kami tak pernah 'dimasukkan' di dalam satu kisah yang sama. Saya tahu tentang kisahnya, dan dia tahu tentang kisah saya. Tapi tak ramai yang tahu tentang apa yang kami tahu. Ada sesiapa kisah? Tentu tak ada, kan. Hu.hu..

Dia baik. Kawan yang baik. Terlalu baik. Pernah ada orang yang membuka cerita atau bertanya kepada saya tentang 'khabar angin' tentang dia. Pantas saya melarang dia meneruskan persepsi yang 'ditanam' oleh pembawa 'khabar angin'. Bahawa kawan saya itu bukan sedemikian dan saya tidak sesekali akan rela jika ada sesiapa yang mengatakan dia adalah begitu dan begitu. Mengapa? Sebab dia kawan saya dan saya kenal dia.

Suka? Ya. Minat? Minat juga. Sebab dia baik. Bagus. Sopan. Sayang?

Tapi kenapa saya rasa saya tak ada perasaan istimewa terhadap dia ya? Saya suka (istilah sebenar ialah sayang) orang lain. Tapi orang tu tak adalah saya minat pun. Confirm saya tak minat dia. Tapi suka, dan 'sikit-sikit' sayang. Tapi orang lain tu tak adalah suka (sekali lagi, perkataan yang nak disampaikan ialah sayang) dekat saya pun.

Pelik kan. Tapi begitulah hidup. Kita suka orang yang tak suka kita. Kita tak suka orang yang suka kita. Kalau saya pulak; saya suka orang, orang tak suka saya. Saya tak suka orang, orang pun tak suka saya. Ha.ha.. :))

Kita mungkin mudah membezakan antara suka dan minat. Minat dan sayang. Tapi kadang-kadang kita mungkin tersalah mentafsir sayang sebagai cinta. Walhal sayang itu bukan cinta. Namun ia tak mustahil bisa berubah menjadi cinta.

Oh? Saya benar-benar bercakap tentang 'rasa-rasa' yang ada lah! Ha.ha.

Adios.

10 comments:

Cikli said...

tertidur pulak dengar lagu latar...

suri said...

aduh lamanya nak tunggu ruang komen keluar adehhh.. lagu best heee..

lupa selamat hari raya adik sayang heee

izan said...

susahnya nak tafsirkan .... tapi bila dah bertemu sebenarnya ... barulah faham maksudnya sebenar.... hehehe tu arrr sebenarnya...

Benrauf 2.0 said...

selamat hariraya

Masdin said...

Tak apelah terkenang yang macam nih...

btw, met raye yah... mohon maaf lahir bathin :)

puteri said...

cikli -->>

itu btol2 layan feeling lagu ke ape?
:P

puteri said...

suri -->>

haip!
selamat hari raya too kakak sayang
:)

puteri said...

kak izan -->>

kapan kan bertemu...?

puteri said...

benrauf -->>

selamat hari raya juga :)
maaf zahir batin

puteri said...

masdin -->>

kenangan yang dicipta