© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, September 02, 2007

ta'lim di smap labu


Malam tadi ukhti maziatul ana menajak saya ke smap labu (entahla, xsalah bunyiknya macam tu). Hmm.. ada majlis ta’lim di sana. Er.. gugup juga pada mulanya. Nasib baik la saya cuma penjadi pemerhati sahaja.

Memang ramai student sana yang melibatkan diri. Wah.. terharu2. Sambutan yang begitu menggalakkan. Dah habes semua tu, ada seorang adik tu datang jumpa saya. Dia tanya sikit sebanyak (berkenalan), lepas tu dia minta izin untuk bertanya. Macam2 dia tanya sampai ada yang saya pun hampir2 kantoi sebab tak tau nak jawab. Alamak…

1- Kisah hidup, zaman remaja Nabi Harun, Nabi Isa dan lain2.
2- Ya’jut dan Ma’jut
3- Solat sunat naufal (saya tak pernah dengar pun sebelum ni).

Lain2, dia ada tanya macam mana nak ajak kawan join qiamullail.. bila dia ajak, macam2 alasan, nantila, pegi la dulu, bla3.. Hmm.. semua jawapan tu, saya pun biasa terima jugak, jadi saya bagitau dia apa yang saya penah lalui, yang saya terima dan bagaimana nak menanganinya (sebenarnya bercakap dan menasihati diri sendiri juga).

Satu, adik mesti ajak berkali2, tak kisahlah jawapan dia tetap sama dari segi lafaz atau makna. Dua, ajak dengan lembut, gunakan nada yang berbeza2. *Contoh yang saya beri ialah saya menegur kawan perempuan saya yang tidak memakai skaf. teguran peringkat pertama; “eh, nampak rambut la”. Peringkat kedua; “kenapa tak pakai skaf?”. Peringkat ketiga sedikit berbentuk arahan “pakaila skaf”. Tiga, berdoa semoga Allah membuka pintu hatinya. Dan lain2.. hmm..

Kemudian ada beberapa masalah lain seperti masalah belajar, ‘halamak… :D’ Er.. jawabla dengan jawapan yang terbaik, sebaik mungkin, insya-Allah.. hehe.. jadi pakar motivasi tak bertauliah sebentar ; ) Last, balik dekat pukul 1.00am jugak la.. hurm.. pastu zzZZZ… (+.+)

6 comments:

iEn said...

ehehehe rezeki sempena merdeka kot.. Amiiin :D

puteri said...

bola =)

Serunai Faqir aka SF said...

Sunat naufal apa ya?

puteri said...

ala.. itu la.. sy pun taktau apa tu solat sunat naufal.. :D

bin ali said...

almuslim la budda addai'e

puteri said...

na'am.. man qala la-ilaha-illallah.. fahuwa dai'e