© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, January 03, 2010

friendship must be moderate

Motovasi: Siri Satu

Bersederhanalah dalam bersahabat. Sama seperti nasihat atau kata-kata hikmah yang berbunyi 'Kasihi seseorang itu sekadarnya sahaja, bimbang nanti kau akan membencinya. Benci seseorang itu sekadarnya sahaja, bimbang nanti kau akan mengasihinya'.


Jika dilihat, seolah-olah tiada masalah jika kedua-dua perkara itu berlaku; kawan jadi lawan. Siapa kata tiada masalah?

Bila terlalu sayangkan seseorang, kemudian atas suatu sebab dan alasan yang mengakibatkan permusuhan berlaku, kebencian yang terhasil adalah keterlaluan sehingga memakan dan mencederakan hati sendiri terlalu dalam, sedalam dia pernah mengasihi temannya itu.


Begitu juga sebaliknya. Jika benci seseorang itu lebih dari sepatutnya.. Semasa membenci juga membuatkan diri tidak tentu arah, terlalu benci sehingga mendengar namanya pun tak sudi.

Kemudian, berlaku suatu perkara yang membuatkan kita mengasihi orang itu, pasti kekesalan yang amat kerana pernah membencinya.

Tambah pula jika kita sahaja yang mengasihinya, tetapi dia masih mengingati kebencian kita yang lalu, bagaimana?

Ingat satu pesan saya.. "Penyakit yang banyak membinasakan diri sendiri adalah penyakit hati. Darinya lahir kecil hati, tawar hati, patah hati, makan hati, sakit hati dan seumpamanya. Oleh itu jauhilah."


-nurfatimahz AKA puteri
-

3 comments:

puteri said...

nampaknya tuan tapak beralih angin..
nak jadi motivator pulak kot?
hu.hu~

nuyui said...

erm.. akak setuju sgt2 ngn post adik nih.. lebih syg, nnt benci.. lebih benci, nnt syg plk.. bahaya tuh.. huhuhu.. eh.. jd moderator pun ok per.. janji mantappppp... ehehehehe

puteri said...

he.he.he..
:)
pesanan buat diri sendiri juga.. ;-)