© Hakcipta adalah terpelihara.

Sunday, January 17, 2010

mari mengaji

Seorang guru meminta anak muridnya menjadi guru kepada anaknya. Menjadi guru mengaji atau guru membaca al-Quran.

Teringat zaman dulu sewaktu saya masih kecil, saya pergi ke rumah 'guru' saya untuk membaca al-Quran. Bukan nenek atau datuk saya tidak pandai membaca, tapi mungkin kerana ramai kawan-kawan pergi ke rumah 'guru' berkenaan.

Maklumlah, budak-budak kan suka kawan-kawan, ramai-ramai baru meriah gitu.. barangkalilah.. He..

Teringat juga tahun 2006 dulu, semasa di dalam cuti tamat pengajian tamhidi (matrik), mak meminta saya mengajarkan anak-anak staf hospital membaca al-Quran. Lebih kurang sebulan, sebab cutinya sebulan.

Teringat juga tahun 2009 lepas, semasa menjadi guru ganti untuk sekolah petang di sebuah sekolah rendah di daerah Nilai; mengajar mengaji dan bahasa arab, walaupun cuma untuk sehari.

Seronok dapat mendengar, mengajar budak-budak membaca al-Quran. Respek ibu bapa yang menghantar atau menjemput guru al-Quran ke rumah masing-masing untuk mengajar anak mereka supaya pandai mengaji.

Seketika, rasa teruja bila anak murid itu dapat membaca dengan betul dan lancar, dari segi baris, tanwin dan sebagainya. Rasa sudi untuk mengajar sehingga mereka khatam al-Quran.

Tapi, err.. macam segan sikit pun ada. Yelah, ibu 'anak murid' saya yang sekarang ni merangkap pensyarah saya juga. Nak tak nak, kena lah belajar bagi pandai betul-betul subjek yang dia ajar. Kalau tak, kantoilah saya dalam kelas nanti.. Dah lah akan selalu jumpa di rumahnya.

Oh, oh... .

7 comments:

Insan Biasa said...
This comment has been removed by the author.
puteri said...

insan biasa -->>

berkongsi kelebihan juga
adalah kelebihan..
kan?

;-)

Insan Biasa said...
This comment has been removed by the author.
Insan Biasa said...
This comment has been removed by the author.
puteri said...

insan biasa -->>

alangkah bahagia dan beruntungnya kita jika memilikinya...

puteri said...

insan biasa -->>

ye saya...
part-time
:-)

Insan Biasa said...
This comment has been removed by the author.