© Hakcipta adalah terpelihara.

Tuesday, September 07, 2010

bila nak raya

~ Bukan pertanyaan bilakan raya menjelma.. Tapi sekadar meniru gaya lagu Spider: "Bila Nak Saksi" ~

Pejam celik, pejam celik,. dah 28 hari kita berpuasa. Hampir sebulan sudah. Kedatangan syawal semakin terasa. Iya lah, masa awal-awal Ramadhan dulu, surau, masjid,, penuh sesak. Tapi confirm akan lagi sesak semasa solat hari raya. Dah akhir-akhir ni, makin susut, makin surut.

Teringat tazkirah ringkas yang disampaikan oleh seorang ustaz selepas solat Tarawikh.. Seharusnya jumlah yang hadir ke masjid dan surau2 tetap maintain seperti di awal Ramadhan. Kan ke 10 Ramadhan yang terakhir itu ada Lailatul Qadar? Tapi mungkin juga 'mereka' pulang ke kampung dan mengimarahkan masjid/surau di sana. Insya-Allah.

Jangkaan, hari raya hari Jumaat ni. Dalam taqwim, kalendar semua tulis cetak begitu. Jumaat 1 Syawal. Tapi ada ura-ura kononnya hari Khamis. Maknanya puasa cuma 29 hari. Kalau benar raya hari Khamis, maknanya esok last puasa lah kan?? Malam ni last tarawikh.

Oh??
:)



Esok, Rabu, tengok anak bulan. Dah lahir ke belum? Lepas tu dalam jam 8.00pm, mengadap tv, tengok Penyimpan Mohor2 Besar Majlis Raja2 mengumumkan tarikh hari raya. Penyimpan mohor ni paling glamer time nih,, time umum Ramadhan dengan isytihar Syawal :D



Bila nak raya ya??
he.he
;-)

4 comments:

Cikli said...

Selamat hari raya. Maaf zahir batin. Semoga Selamat dunia akhirat.

Hadi Rofiee said...

Kena tunggu anak bulan dilahirkan dululah. hehe. :-)

Selamat hr raya aidilfitri. 0 - 0.

Puteri said...

cikli -->>

selamat hari raya juga.
maaf zahir dan batin.
:)

Puteri said...

hadi rofiee -->>

tak sabar.. malam ni due nya.. he.he