© Hakcipta adalah terpelihara.

Monday, January 04, 2010

avoid selfishness

Motivasi: Siri Dua

Jangan pentingkan diri sendiri. Berkongsi segala yang baik dengan teman-teman. Jika anda berjaya, mampu berada di puncak, bawalah teman anda bersama. Jangan jadi macam ketam yang dua itu. Ketam apakah yang dua itu?


Kisah ini mungkin agak popular, anda mungkin pernah terbaca atau mendengar tentangnya. Saya mendengar cerita ini kali kedua dalam program "Sehati Bersama JobsMalaysia" yang diadakan di USIM pada 28 Disember lepas.

Ada banyak jenis ketam, tapi dalam kisah ini dikategorikan sebanyak dua jenis ketam sahaja. Yang pertama ketam Cina. Kedua, ketam Melayu. Ketam Cina diikat, tetapi tidak kepada ketam Melayu.

Ketam Cina perlu diikat kaki dan sepitnya di dalam kotak atau bekas. Kenapa diikat? Kerana jika seekor ketam Cina terlepas, berjaya naik ke atas kotak, ia akan menarik rakan-rakannya dari bawah supaya dapat keluar dari kotak itu bersama dengannya.

Ketam Melayu pula, tak perlu diikat. Jika seekor darinya berjaya naik ke atas kotak, rakan-rakannya dari bawah akan menariknya sehingga jatuh semula. Biar semua tidak dapat keluar dar kotak tersebut.

Nampak tak perbezaan dan moral of the story? Maka, contohilah ketam Cina.

Pesan saya.. "Jika anda mampu berjaya, bawalah teman anda bersama. Kejayaan tidak akan bermakna jika hanya kita yang bergembira. Kejayaan yang paling istimewa ialah yang mana kita dan teman kita turut merasainya,".

-nurfatimahz AKA puteri-

4 comments:

zuwairiaiman said...

thanks for the advise topic.. avoid selfishness.. betol2

Faridrashidi said...

Terima kasih atas perkongsian.

Saya ingin mengajak anda pula baca ini:

http://www.faridrashidi.com/2010/01/02/jangan-seleweng-penggunaan-kalimah-allah/

MUJAHID MUDA said...

pendirian presiden PAS tentang isu penggunan nama ALLAH oleh non muslim
dalam blog sy. http://e-haizam.blogspot.com/2010/01/pendirian-rasmi-terkini-presiden-pas.html

Puteri said...

zuwairiaiman-->>
=)

faridrashihdi-->>
nnt abes kls, sy akn lwati blog anda ya..

mujahid muda-->>
ok.. blog anda juga,
:D