© Hakcipta adalah terpelihara.

Wednesday, June 02, 2010

tips mencintai dan dicintai

1)
Anda mengetahui yg anda merindui seseorang apabila jantung anda berdegup pantas ketika teringatkan dia. Dan walaupun sekadar "Hai" daripada dia mencukupi sebagai penenang.

Ulasan:
Anda mungkin menaruh hati kepadanya, cuma anda tidak menyedarinya ataupun anda tidak mahu menerimanya sebagai kenyataan.

Kenyataan:
Saya sedar dan saya tahu tentang perasaan saya. Biarpun hanya sekuntum senyuman yang awak berikan, saya tetap merasa bahagia.


2)
Jangan jadi terlalu baik, saya akan merindui kamu. Jangan terlalu mengambil berat, saya mungkin menyukai kamu. Jangan jadi terlalu 'sweet', saya mungkin jatuh hati kepada kamu. Amat sukar untuk saya menyayangi kamu jika kamu tidak mahu membalasnya.

Ulasan:
Seseorang yang membuat kamu jatuh hati kepadanya sebenarnya menyayangi kamu lebih daripada kamu menyayangi dia.

Kenyataan:
Entahlah. Bagaimana saya boleh jatuh hati pada awak

3)

Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih terimalah kenyataan itu dan sekurang2nya dia pernah membahagiakan kamu.

Ulasan:
Masa akan menentukan segalanya, jika dia ditakdirkan bersama anda, dia akan kembali.

Kenyataan:
Maaf. Saya mengusir awak dari hidup saya walaupun saya tak mahu. Malah hingga ke saat ini...,, saya masih berharap yang awak mengasihi saya..,. itu harapan saya. Haruskah saya terus berharap?

4)
Jangan melarikan diri dari 'cinta' apabila ia berada di hadapan kamu, Jangan melarikan diri daripadanya kerana suatu hari nanti, kamu pasti akan teringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu itu.

Ulasan:
Hargai orang yang menyayangi kamu, bukan mudah untuk mencari orang yang menyayangi kita. yang paling berharga ialah hati yang ikhlas.

Kenyataan:
Sayangnya seorang perempuan perlu mencari lelaki yang menyayangi dia.... Pastinya ada yang lebih baik dari saya untuk awak, kan?

5)
Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil. Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia,maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.

Ulasan:
Masa tidak menunggu kita. Jika anda rasakan anda telah bertemu dengan orang yg sesuai, maka hargailah dia, jangan biarkan dia berlalu begitu sahaja. Jangan bertangguh kerana takut. Cubalah dahulu atau anda akan menyesal kerana membiarkan ia berlalu begitu sahaja.

Kenyataan:
Ya. Risiko adalah keputusan. Terima atau ditolak. Awak tak terima. Tapi awak juga tak tolak... Sangat membuat saya runsing. Awak boleh layan saya macam mana saya layan awak, kenapa awak tak boleh sayangkan saya, macam saya sayangkan awak? Mungkin saya terlupa, "cinta tak boleh dipaksa".

6)
Tiada sesiapapun yang tahu apakah yang membuatkan anda benar2 bahagia. Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi, "Saya air mata seorang gadis yang menyayangi seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?". Jawab titis air mata kedua tu, "Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yg menyayangi saya berlalu begitu sahaja."

Ulasan:
Tiada sesiapapun yang simpati kepada orang yang sengaja membiarkan peluang pergi begitu sahaja tanpa berusaha untuk mendapatkannya atau mempertahankannya. Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita; kemudian kita akan sedih dan menyesal mengingatkannya.

Kenyataan:
Itu mungkin air mata saya, harus menghadapi kehilangan awak..

7)
Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian anda. Dari kalangan yang anda pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari anda walau diamana sahaja anda berada.

Ulasan:
Bahagian 1: orang yang bersama anda ketika ini mungkin bukanlah orang yang benar2 anda sayangi.
Bahagian 2: terdapat orang yang tahu dia tidak dapat bersama kamu ketika ini tetapi masih menyayangi kamu sepenuh hatinya, fikirkanlah.

Kenyataan:
Saya masih sayang awak.

8)

Lawaknya bila kita meletakkan standard untuk orang yg bakal kita sayangi, tetapi jauh di sudut hati, kita tahu yang orang yg kita sayangi itu terkecuali daripada standard itu. (don't be too choosy!)

Ulasan:
kita amat kritikal terutamanya kepada orang yg kita sukai atau sayangi kerana kita mahukan yang terbaik untuk diri kita. Tetapi sebenarnya kesempurnaan dan hubungan terbaik dapat dicapai dengan berusaha bersama. Ia bukanlah terletak kepada satu individu sahaja.

Kenyataan:
Awak pernah tanya saya: "Kenapa awak suka saya? Hensem ke? Kat mane?" Dan saya menjawab: "Hensem kat mane,, erm... macam mana nak cakap ek,,.. susahlah, sebab awak tak hensem pun?! :P".

9)
Cinta itu membuatkan anda gembira walaupun ia sering melukakan. Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada orang yg bertuah.

Ulasan:
Jika anda bertemu seseorang yang benar2 menghargai anda, maka dia berhak mendapat kasih anda.

Kenyataan:
Saya gembira. Saya bahagia bila saya merasa awak hadir di dalam hidup saya.

10)
Menyayangi/mencintai itu umpama bermain piano. pertama, kita bermain ikut peraturannya. Kemudian, lupakan peraturannya dan main ikut hati.

Ulasan:
kepercayaan terhadap pasangan adalah amat penting. Untuk mempercayai seseorang yang anda sayang/cintai, anda mestilah membuat dia mempercayai anda dahulu. Yakin terhadap diri sendiri dan pasangan anda. Jangan buat mereka ragu-ragu terhadap anda dan jangan ragu-ragu terhadap mereka.

Kenyataan:
Saya percaya awak sayangkan saya.
Sekadar kawan baik awak?

11)
Apa kata seseorang memberitahu anda ini " saya tidak percaya dengan courtship (mendapatkan perhatian bagi memenangi seseorang). Ia cuma membuang masa sahaja. Jika saya mencintai seseorang, maka saya akan meluahkan isi hati saya kepadanya. Tetapi, ada pula pengecualian bagi anda, jika anda mencintai saya, saya akan 'court' (sentiasa cuba memenangi) anda selamanya..."

Ulasan:
Cinta itu memerlukan masa untuk disedari kehadirannya. terdapat cinta pandang pertama, tetapi ia masih memerlukan masa bagi pihak satu lagi menyedarinya.

Kenyataan:
Saya memang suka kacau awak. Awak tahu tentang itu. Dan ada satu ketika yang buat saya begitu terasa indah, bila awak cakap: "Tapi orang yang saya kacau ni tak tahulah macam mana?", saya bertanya: "Manalah saya tahu sape yang awak suka kacau. Kalau saya, saya tahulah", awak balas: "awaklah."

12)
Merinduinya apabila dia tiada di sisi, mengharapkan berita daripadanya apabila berjauhan... Adalah lebih baik untuk berani mencintai walaupun akhirnya anda kecewa daripada tidak mahu mencintai kerana takutkan risiko atau cabaran yang bakal mendatang.

Ulasan:
Jangan berputus asa apabila terdapat saingan dalam percintaan. Adalah lebih baik untuk anda mencubanya terlebih dahulu; kerana jika anda berjaya, kemenangannya itu teramat manis. Tetapi, jika anda tidak mahu/berani mencubanya,anda mungkin akan kehilangan orang yang anda sayang/cintai selamanya.

Kenyataan:
Saya tahu, saya menjarakkan keakraban kita. Saya juga pernah cakap dengan awak, saya tak nak kawan dengan awak lagi. Lepas tu, msg awak saya tak balas. Tapi saya harap awak tak berhenti hantar. Kelakar kan? Dan beberapa hari lepas tu saya jawab dan msg awk balik. Sekarang awak pun dah senyap dengan saya. Tapi salah saya juga kan...,,. Atau awak sibuk dengan pentauliahan? Tak apalah apa alasan sekalipun. Sebab kalau awak nak, awak akan,,.. kan?

13)
Anda tidak pernah kalah/kecewa dalam mencintai/menyayangi. Anda cuma kalah jika anda bertangguh.

Ulasan:
Jangan takut untuk meluahkan isi hati anda kepada orang yang anda sayang/cintai. Beritahu mereka dan biar mereka buat keputusan dipihak mereka. Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah memberitahu kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya mereka dalam hidup anda. Dengan itu, anda akan rasa lebih yakin dan puas. Dan anda akan rasa bangga terhadap diri anda kerana anda telah menunaikan tanggungjawab anda terhadap perasaan hati anda.

Kenyataan:
Ya, betul tu. Kalau tak luahkan, tak tahu apakah jawapan. Sekadar berteka-teki sendiri. Sampai bila pun akan temui jawapan yang tak pasti. Saya telah mendapat jawapan? Kenapa tak puas hati? Sebab terlalu sayang? Terlalu kasih?

14)
Jangan sesekali mengkhianati perasaan hati anda kerana akibatnya, hanya anda yang akan sengsara; bukan orang lain. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidup ialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dan kekurangan diri anda, tetapi dia masih sangup menyayangi anda dengan sepenuh hatinya.

Ulasan:
Cinta itu adalah berasaskan tolak ansur dan pengorbanan. jika dia tahu kelemahan dan kekurangan anda dan masih sanggup bersama anda dan lebih menyayangi anda, maka andalah orang yang paling bertuah! Dia layak mendapat cinta anda.

Kenyataan:
Awak tahu siapa saya. Awak tahu bagaimana saya.

15)
Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta untuk dipenuhi oleh jari-jari orang lain.

Ulasan:
Bukalah pintu hati anda, benarkan orang yang anda sayangi masuk, jangan ragui tujuan mereka kerana keikhlasan itu dapat dirasai dalam hati.

Kenyataan:
Awak berikan saya cincin untuk disarungkan pada jari saya. Bolehkah berikan cincin untuk saya hidup sepanjang hayat bersama awak?

>> Dalam percintaan, terdapat beberapa perkara yang perlu disedari. Apabila anda bercinta...... Ia bukan 'passport' untuk anda difahami; tetapi untuk anda memahami. Ia bukan 'passport' untuk anda mengambil itu dan ini; tetapi untuk anda diambil. Ia adalah untuk anda mendengar; bukan supaya anda didengar. Ia adalah untuk anda berkorban dan bertolak ansur; bukan untuk anda meminta itu dan ini. Ia bukan untuk anda berkira2 atau mengukur; tetapi untuk anda mencintainya.....

-->> Teman-teman saya bertanya: "Bila masa kau bercinta?". Lalu saya menjawab: "Cinta jua namanya biarpun tangan hanya bertepuk sebelah,". Mungkin permintaan saya yang satu itu keterlaluan. Tapi tak salahkan kalau saya ingin terus.......
menyayangi awak...,?

*********************************************
Antara koleksi artikel yang saya ambil daripada teman.
dan dicampur dengan kata hati sendiri, huU..

15 comments:

fidde said...

nice article. berbunga-bunga hati bila membacanya.

salam kenal. :)

puteri said...

fidde -->>

trimas..
salam mesra dari puteri
;-)

en_me said...

timekaseh singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg ittewww.. ehehe

Aby Umy said...

wah soalan cinta juga ya
tiada hari tanpa cinta

suri said...

cinta jika tanpa respon amat meyakitkan..

baik jgn terllu berharap sb ia akan mykitkan hati ..menyesatkan jiwa..

berpijaklah pada bumi yg nyata..

sabarlah kawanku,,,

secangkir madu merah said...

seronok membaca kata hati mu...awak kena banyak belajar mengenali hati seseorang...dan awak kena tahu cinta tidak semestinya memiliki dan dimiliki...dan cinta juga terpaksa bersedia utk menghadapi segala risiko..

salam dari kakak..

suri said...

kutkan hati jgn terllu mgharap..dah dia bgtu camtu..huhu..

puteri said...

en_me -->>

iyer,,
nnt2 kte jguk lgi yerkk

puteri said...

aby umy -->>

cinta itu anugerah
kurniaan Tuhan
kerana cinta
kita tercipta

puteri said...

k. suri -->>

ya kak..
usah khwatir,, ;)
trimas utk igtan

puteri said...

secangkir mawar merah -->>

cinta adlh mmberi...

puteri said...

k. suri lagik -->>

ku mrasa tnang kini...

ingin ku berhnti mgasihi,,
tp tak trdaya...

biarlh diri trus mmberi
krana pghrpn utk mnerima mkin sirna,,

suri said...

cuba..tpi scra perlahan2..jgn terllu memaksa..

puteri said...

atau tidak perlu membuang rasa yang ada... kan? cuma membuang harapan yang tersimpan..

boleh kan?

itu lebih mudah,
dan bahagia ;-) ;-)

Ketapang Style said...

wah, sama ya put?
maaf ya, saya kurang teliti, ternyata putri juga post yg ini
sya sih copas diblog teman
maaf ya putri?