© Hakcipta adalah terpelihara.

Saturday, December 25, 2010

ancak, harussani, umar dan hakim

TEMERLOH, 24 Dis: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru Majlis Fatwa Kebangsaan untuk campurtangan menyemak semula kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berhubung isu ancak.

Harussani sebelum ini dilaporkan mempertahankan tindakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir meletakkan ancak sebagai tidak khurafat.

“PAS memohon Majlis Fatwa Kebangsaan melakukan semakan terhadap kenyataan yang dikeluarkan Mufti Perak bahawa tindakan Menteri Besar Perak melakukan upacara ancak, tepung tawar tiang seri rumah dengan pelbagai upacara tidak bercanggah dengan syarak,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Dalam kenyataan hari ini, Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang turut membidas tindakan Harussani sambil berkata bahawa PAS khuatir kenyataan Harussani akan menyemarakkan lagi amalan khurafat yang semakin menghakis kini kerana beliau dilihat sebagai seorang mufti yang berpengaruh di negara.

“PAS melihat beliau sebagai seorang mufti yang berpengaruh, beliau sepatutnya menasihati umat Islam agar menjauhi amalan yang tidak mendasari hukum syarak, bukan kenyataan yang tidak membantu memperkukuhkan akidah ummah,” bidas Tuan Ibrahim.

[sumber: harakahdaily]

Nota:
Kalau ditanya kepada yang harus sana dan sini, tentu semua harus (boleh). Sebelum ini pun dah ada kontroversi fatwa dari Harussani.

Tanya pula kepada Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK).. Secara individu, saya melihat MFK seolah-olah menjaga kepentingan sesebuah pihak. Memang fatwa daripada MFK, mufti-mufti negeri boleh terima atau tolak. Sebab setiap negeri mempunyai mufti yang tersendiri dan kuasa untuk perlaksanaan sesuatu fatwa adalah di bawah kuasa Sultan.

Akan tetapi, apabila fatwa itu dikeluarkan oleh badan yang lebih besar (MFK), maka orang 'kebanyakan' biasanya melihat negeri yang tidak mengikut fatwa MFK sebagai tidak 'patuh'.

Sebagai contoh, isu ESQ. MFK cakap boleh. Mufti Wilayah Persekutuan cakap tak boleh. Saya menyokong mufti Wilayah. bahkan dalil + hujah yang diberikan lebih kuat.

Lepas tu pula, saya melihat dalam senarai antara orang-orang 'kenamaan' dalam ESQ antaranya ialah Noh Gadot. Apakah salah kiranya saya mengatakan MFK menjaga kepentingan sesebelah pihak? Belum masuk fatwa ASN, ASB lagi ni..

Takut gulung tikar ke?

Saya sebagai rakyat Malaysia dan penganut agama Islam, menyeru pihak yang terbabit dalam pengeluaran hukum berkatalah yang benar. Yang salah tetap salah. Tak kiralah kita makan gaji dengan dia pun, kalau dia salah, salahlah. Kalau betul, betullah.

Teringat kisah Umar Al-Khatab yang telah 'menyaman' seorang penjual kuda kerana kuda yang dibeli Umar sakit. Kata penjual itu, dia tidak menipu, sewaktu kuda itu bersamanya, kuda itu dalam keadaan baik. Umar tidak puas hati. Lalu Umar ingin 'mem-fail-kan' kes ke mahkamah.

Umar menunjukkan beberapa orang calon hakim kepada si penjual kuda dan menyuruhnya memilih hakim untuk kes mereka. Penjual kuda memilih seorang hakim yang paling muda.

Lalu mahkamah pun 'bersidang'. Selepas bukti, alibi, fakta, hujah, dalil dan sebagainya dikemukakan, si hakim yang muda itu memutuskan bahawa si penjual kuda tidak bersalah. Maka penjual kuda dilepaskan.

Kemudian, Umar memanggil hakim muda itu ke pejabatnya. Si hakim merasa khuatir. Cuak juga lah. Apa yang akan dilakukan Umar? Agak-agak..? Marah? Pecat? Penjara? 'ISA'? Tidak. Umar memanggilnya sekadar berbual-bual.

Umar: Siapa yang melantikmu menjadi hakim?
Hakim: Tuanlah yang melantikku.
Umar:
Aku merasa bangga dengan pengadilanmu hai anak muda. Kerana engkau berkata yang benar. Sekarang, aku melantik engkau menjadi ketua seluruh hakim.

Haa.. nampak tak? Walaupun Umar yang ber-status pemimpin tertinggi negara sewaktu itu, keputusan mahkamah tidak menyebelahinya walaupun dia adalah ketua negera. Kerana yang salah, tetaplah salah.

Situasi di negara kita?

10 comments:

Benrauf 2.4 said...

it's a mollah world. say anything, no worry. bunch of ur loyal 'asabite followers will support u. as long as ur word fit the grand ayatollah's purpose. rite?

so if one day u are fated 2 be one of these mollah, speak the truth. even if the truth would mean u have to put down ur black turban. rite?

puteri said...

syahid benrauf -->>

sure,. it's rite.
and please pray for me
insha-Allah

New Hope said...

biasalah al halalku walharamu, geng aku buat ok, geng org buat tak ok

STANDARD MESIA

Zikri Husaini said...

mereka tuh memang dah takut bungkus lah tuh...

Mohamadazhan hjDesa said...

salam ptri, mufti tu bukan blajar mana pun....kalau nak pertikai kelulusan tu, boleh sgt...jauh beza dgn ulama2 PAS.hehe. Mat sabu pandai lagi kot.hehe

keluar fatwa pun ikut kroni....

akhir zaman nanti akan muncull ulama2 su' (jahat) menggunakan agama demi kepentingan dunia

puteri said...

new hope -->>

bias2!!!

puteri said...

zik -->>

mungkin terlepas di dunia
di akhirat..?

puteri said...

mohamadazhan hajidesa -->>

sekarang ni pun dah kira akhir zaman..kan?

suri said...

macam-macam... alahai...

puteri said...

suri -->>

aduhai...